– Har det klikka for dere?

Pressemelding   •   jul 13, 2018 10:34 CEST

SOMMERIDYLL: Idyllen slår tidvis sprekker for John Brungot og Henriette Steenstrup når de skal spre Grønt Punkt sitt sommerbudskap.

Med budskapet “Det du sorterer hjemme, havner ikke i naturen”, ønsker Grønt Punkt Norge å minne deg på at du også har ansvaret for emballasjen du tar med deg ut i naturen.

– Våre reklamefilmer skal inspirere folk til å ta ansvar for avfallet sitt, også når de ikke er hjemme, sier leder Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Tidligere har Atle Antonsen bedt deg om å skjerpe deg, Didrik Solli Tangen har sunget at “we can do more” og Odd Magnus Williamson har sagt at “det hjelper ikke å bruke dong, hvis du ikke sorterer kartong”.

Nå er det igjen Henriette Steenstrup og John Brungot som på sitt humoristiske og litt absurde vis skal inspirere til resirkulering.

– Har det klikka for dere? Skal metallemballasje i vannet? er et av spørsmålene Henriette stiller i den ene filmen.

To miljøtjenester

Forsøpling på land og i vann er et viktig og aktuelt tema.

– Vi ønsker å minne folk om at emballasje ikke hører hjemme i naturen. Det skal kildesorteres, sier Røine. Hun legger også vekt på at det er viktig for miljøet og fremtiden at alle plukker opp avfall etter seg selv, og andre.

– Når du i tillegg kildesorterer det, bidrar du til å gi brukt emballasje nytt liv ved at det kan resirkuleres og bli til nye produkter eller ny emballasje. Da har du gjort naturen to tjenester, sier Grønt Punkt Norge-lederen.

INNSPILLING: De fire nye filmene skal motivere og inspirere til kildesortering utenfor hjemmet.

Ingen pekefinger

Ifølge en undersøkelse Kantar har gjort for Grønt Punkt Norge, mener 80 prosent av befolkningen at de gjør en god jobb når det kommer til kildesortering. Men det er fortsatt mange som trenger en påminnelse.

– Vi vil ikke være en pekefinger. Det er også derfor vi velger humoristiske reklamefilmer. Vi vil at folk skal bli inspirert og minnet på at “naturen er vår venn, vi passer godt på den”, som Henriette sier i en av filmene, sier Jaana Røine.

Grønt Punkt Norge:

• Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plastemballasje, metallemballasje, glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
  • Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas i et godkjent retursystem. I over 20 år har materialselskapene som eier Grønt Punkt Norge sørget for at emballasje over hele landet samles inn og blir gjenvunnet.