Norske barn får inn miljøvaner med skolemelken

Pressemelding   •  sep 24, 2014 13:35 CEST

I 2013 ble det samlet inn og levert tilbake om lag 600 tonn drikkekartong fra norske skoler og barnehager. Dette kan igjen bli 8,6 millioner nye cornflakes-esker.

I dag er verdens skolemelkdag, en FN-initiert merkedag som feires i et stort antall land over hele verden. Hensikten er å sette godt matvett på menyen.

– Barn som lærer seg å spise og drikke sunt tidlig i livet, beholder gjerne disse gode vanene også som voksne. Det samme gjelder for miljøkunnskap og gode kildesorteringsvaner, påpeker Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Barn som lærer opp foreldrene

– Noen barn lærer gode miljøvaner hjemmefra, mens andre kanskje ikke har de beste rollemodellene hjemme. Derfor er det så viktig at barna som får skolemelk har mulighet til å kildesortere drikkeemballasjen etterpå. Vi har hørt mange historier om foreldre som må skjerpe seg på kildesortering takket være miljøbevisste barn, forteller Røine.

Samtlige skoler i Norge har mulighet til å delta i skolemelkordningen. Ifølge opplysningsorganet Melk.no drikker halvparten av de drøyt 615 000 elevene i grunnskolen melk til skolematen sin. Det utgjør 12,5 millioner liter melk hvert år.

Melk taper terreng

Ida Berg Hauge, daglig leder for Melk.no, mener det er altfor lite oppmerksomhet på betydningen av skolemelk blant helsemyndigheter og kostholdsveiledere.

– Det har vært mye snakk om ordning for gratis frukt og grønt samt varmt skolemåltid. Samtidig settes det lite fokus på at skolemelktallene går stadig nedover. Fra undersøkelser vi gjør ser vi at oppslutningen er veldig bra de første skoleårene, men så faller den fra omtrent 5. klasse, parallelt med matpakken, forteller Berg Hauge.

(Av Henning Poulsen, Pressenytt)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom