Optimeringsvinnerne 2013

Pressemelding   •   des 03, 2013 11:55 CET

2013 har vært et givende år for Glomma Papps produktutviklere, som var en av to vinnere under Emballasjedagene 2013. Da de mottok optimeringsprisen under festmiddagen i Tønsberg, hadde de allerede vunnet to Scanstar for emballasjen til Glamox’ industrilamper og for et gulvdisplay utviklet for Emballasjedagenes andre store vinner – Coca-Cola Enterprises Norge AS.

Coca-Cola Enterprises Norge AS, i Tønsberg representert ved kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud, vant prisen for den norske lanseringen av Coca-Cola sin verdensomspennende satsing «PlantBottle», som består av inntil 22,5 prosent plast laget på biprodukter fra sukkerproduksjon og 25 prosent resirkulert PET. Juryen bedømte at Coca-Cola får prisen for sin PlantBottle, «som er et viktig bidrag for å redusere klimautslippene og bruken av vann.»

- Normalt inngår ikke et skifte av materialer i definisjonen av optimering. Men siden forandringen er såpass omfattende, valgte juryen å ta Coca-Colas materialbesparende tiltak med i vurderingen, sier DNE-direktør og jurymedlem Kari Bunes.

Dermed kunne NOK-leder Knut Maroni, for første gang i emballasjedagenes historie, dele ut to optimeringspriser for 2013.

Den andre prisen ble utdelt på et mer generelt og helhetlig grunnlag. Juryen begrunnet utdelingen til Glomma Papp med deres «mange emballasjeløsninger utarbeidet i samarbeid med kundene, og for at de med det viser at de har satt optimeringsarbeidet i system.»

Glomma Papps produktutvikler Kelly Hakkebo mener strukturert arbeid og velfungerende systemer er nøkkelen for å skape markedsledende og innovative emballasjeløsninger.

- Vi har alltid jobbet hardt, men de siste årene har vi fått bedre rutiner internt. Optimeringsarbeid er en del av hverdagen for alle som jobber med produktutvikling hos oss, men ved at vi nå har satt optimering tydeligere på agendaen, har det gitt oss en bedre kommunikasjon om aktuelle case også på tvers av avdelingene.  Dessuten har vi, gjennom utbedring av datasystemer, gjort det lettere å arbeide kontinuerlig og rapportere inn nye løsninger, sier Hakkebo og tillegger at målet er å være best i bransjen.

- Hvert år melder vi oss på Scanstar, samtidig som vi jobber for å komme med i den årlige NOK-rapporten. Vi vil være best på emballasjeløsninger. Det er viktig å være helt i toppen, for det er en tøff konkurranse på pris, samtidig som fokuset på optimering bare blir større.

Også kveldens andre vinner, Coca-Cola ved Stein Rømmerud, har lovord å komme med til Glomma Papps emballasjeutviklere. Det var Glomma Papps Knut Hildebrandt som sto bak utviklingen av Coca-Colas nye gulvdisplay, som høstet én av to Scanstars i høst. Gulvdisplayet ble utviklet for å tåle overgangen fra ombruks- til gjenvinningsflasker, og fra stablede plastkasser til 96 frittstående halvlitersflaske eller bokser på display.

- Det er veldig gøy å vinne prisen samtidig som Glomma Papp, som utviklet displayet for oss etter godt samarbeid. Vi skal etterhvert ha mange display ute i butikkene, og da er det viktig med stabile og solide display som også er lette å sette opp, sier Rømmerud.

Rømmerud er også godt fornøyd med at Coca-Cola sin «PlantBottle», får anerkjennelse for sin materialbesparende miljønytte. PlantBottle er delvis basert på biprodukter fra sukkerproduksjon og har ifølge Coca-Cola  totalt spart mer enn 400 000 fat med olje på verdensbasis siden lanseringen i 2009. I tillegg gjør overgangen fra gjenbruk til gjenvinnbare flasker at tappeanlegget på Lørenskog sparer hele 200 millioner liter vann årlig.

- Dette er nok en bekreftelse på at vi gjør noe riktig. Vi er veldig stolte og glade for prisen.  Her i Norge har vi hatt full produksjon av PlantBottle fra mai, og Coca-Cola sin visjon er at hele sortimentet på verdensbasis skal være tappet på PlantBottle innen utgangen av 2020, og da vil den totale miljønytten komme enda klarere frem, sier Rømmerud.

Direktør for Den norske emballasjeforeningen, Kari Bunes, håper årets vinnere vil inspirere til videre optimeringsarbeid og at utfordrerne vil melde seg i 2014.

- Vi fikk inn rundt hundre forslag i år, og jeg synes juryen kom frem til to rettferdige og velfortjente vinnere. Vi håper at enda flere vil arbeide like målrettet og systematisk som årets vinnere, og at vi får inn enda flere optimeringseksempler neste år. God optimering skal belønnes, sier Bunes.

Foto: Per Nordberg, PackNews

Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité har representanter fra: Dagligvareleverandørenes Forening, Dagligvarehandelens Miljøforum AS, Den Norske Emballasjeforening (DNE), Grønt Punkt Norge AS, Norske Bølgepappfabrikkers Forening, Norges Colonialgrossisters Forbund, Norsk, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Norsk Drikkekartong Informasjon og Plastindustriforbundet.