Unge festivalgjengere tar stadig større miljøansvar

Pressemelding   •   jun 28, 2013 14:58 CEST

– Norske festivaler blir stadig flinkere til å kildesortere. Jo bedre det legges til rette for dette, desto flinkere blir festivaldeltakerne, sier daglig leder i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine.

Hovefestivalen er en av flere festivaler i Norge med sterkt miljøengasjement. Miljøkoordinator Fredrik Eive Refsli jobber stadig fram nye, konkrete miljøtiltak. Dette har blant annet resultert i omfattende panteordninger, konkurranser som stimulerer til avfallssortering, utleie av campingstoler, servering av økologisk mat og en materialgjenvinningsgrad på 40 prosent. I år skal festivalen i Arendal forsøke en ny ordning der du også kan få pant for å levere teltet ditt.

Tiltak fremfor prat

– Vi er opptatt av konkrete tiltak fremfor prat, og har lært mye av hvordan Øyafestivalen jobber for miljøet. I miljøbodene våre kan publikum levere inn ølglass, pappesker og bærebrett mot pant. I tillegg får de som samler inn en hel pose sortert avfall snurre på lykkehjulet vårt, der du kan vinne både matbonger, t-skjorter, båtturer og omvisning backstage, forteller Refsli.

Han er opptatt av bedre og grønnere alternativer, fremfor forbud. Derfor har festivalen startet utleie av campingstoler laget fra gamle paller i håp om at folk lar aluminiumsklappstolen ligge hjemme.

– I 2011 leide vi ut 96 stoler. I fjor mer enn doblet vi antallet til 268. Den trenden har jeg tro på at skal fortsette, sier miljøkoordinatoren.

Stadig flinkere

Grønt Punkt erfarer at det er store utfordringene med avfall som kastes når folk er på farten. Hovefestivalen har lenge jobbet med å øke publikums miljøbevissthet ikke bare på selve festivalen, men også på campen. Dette har blant annet resultert i en campkonkurranse der ett av de viktigste vinnerkriteriene er å kildesortere søpla si og holde det ryddig på sitt eget område. I år har festivalen også inngått et samarbeid med Natur og Ungdom. De stiller med frivillige som står for panteordningen og rydder området.

– Både Øya og Hove er festivaler som går foran som et godt eksempel. Begge har igangsatt tiltak som er viktige for en festivals miljøtroverdighet og ikke minst å formidle til unge at kildesortering er viktig, avslutter Jaana Røine.

(Pressenytt)

Hovefestivalens avfallspolitikk:

• Mest mulig skal materialgjenvinnes.
  • l kildesorteres.?
  • Vil spre kunnskap om miljønytten av kildesortering.
  • Frivillige fra Natur og Ungdom sørger for å holde festivalområdet ryddig og drifter panteordningene.
  • Drives av 100 % miljøvennlig kraft med opprinnelsesgaranti.
  • 40 prosent av avfallet ble materialgjenvunnet i 2012. Det betyr at det ble brukt til å lage nye produkter. Resten av avfallet ble energiutnyttet til fjernvarme.

Hovefestivalens miljøtips

• Pælm miljøvennlig! Festivalen har tilrettelagt campen og festivalområdet for kildesortering ved å ha mange og synlige miljøboder. Der kan du levere det sortere avfallet ditt og få betalt for det.
  • Reis miljøvennlig! Bus og tog er fint! Sykkel enda finere.
  • Spis miljøvennlig! Husk å velge økologisk mat, og grønnsaker fremfor kjøtt. Engangsgriller er strengt forbudt, og erstattet med egne grillområder.
  • Sitt miljøvennlig! Dropp aluminiumsklappstolen og lei en miljøvennlig campingstol. Du får tilbake depositumet når du leverer stolen tilbake.

Grønt Punkt Norge:

• Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje og drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.

Bildetekst 1:

ALT SORTERES: Hovefestivalen er en festival som sorterer alt produksjonsavfallet. I de mange miljøbodene på festivalområdet får publikum pant på sortert avfall. Foto: Hovefestivalen

Bildetekst 2:

MÅ VÆRE LETT TILGJENGELIG: For at flere forbrukere skal kildesortere når de er på farten, må virksomhetene legge til rette for det. Tydelig merking og kort avstand til stasjonene er en viktig forutsetning, mener daglig leder Jaana Røine i Grønt Punkt. Foto:

Bildetekst 3:

Bildetekst 4: Fredrik Eive Refsli. Foto: Hovefestivalen

Kontaktperson:

• Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, 95 06 38 05
Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.