Hard konkurranse om Gullkorn 2010

Pressemelding   •   sep 28, 2010 11:44 CEST

Oslo, 28. september 2010 - Etter noen turbulente oppstartsår, er det i 2010 kommet inn rekordmange nominasjoner til PR-prisen Gullkorn. Med 50 bidrag i de etablerte kategoriene og 53 bidrag i den innfusjonerte publikasjonsprisen, blir det knalltøff kamp om de gjeveste prisene under utdelingen i november.

Nominasjonsfristen gikk ut fredag kveld. Juryen, ledet av kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Drikker, får i år en omfattende oppgave.

- Det er flott at vi har rekord i a ntall innsendte bidrag til årets Gullkorn-pris. Det viser at interessen for prisen og for utviklingen av PR-faget er høyere enn noensinne. Juryen gleder seg som barn på julaftens morgen til å starte gjennomgangen av de innsendte bidragene, sier Rømmerud.

Gullkorn har tidvis vært et kontroversielt tema i PR-bransjen, men antall nominasjoner har økt gradvis siden oppstartsåret 2007. Årets 50 bidrag er et markant hopp fra fjorårets 39. På nominasjonslisten finner man store norske PR-byråer som Geelmuyden.Kiese og Gambit Hill & Knowlton, men også mindre byråer utenfor Oslo har sendt inn bidrag. Blant årets nykommere er First House.

Nytt av året er at Gullkorn ikke lenger bare er forbeholdt prosjekter der byråer er involvert. Prisen er nå et samarbeid mellom Kommunikasjonsforeningen og PR-byråenes interesseorganisasjon Norske Informasjonsrådgivere (NIR). Flere har derfor meldt på bidrag uten byrå, selv om flertallet av nominasjonene fremdeles har en byråtilknytning. Publikasjonsprisene som Kommunikasjonsforeningen og publiseringsbyråenes bransjeorganisasjon PIN tidligere har delt ut på egen hånd inngår nå i Gullkorn, og her er det kommet inn 53 bidrag. Disse prisene har en egen fagjury.

Juryen starter arbeidet med å nominere finalister til hver kategori like over høstferien. Målsettingen er å finne 2-3 finalister i hver av de seks kategoriene Årets virksomhetsprofilering, Årets produktprofilering, Årets holdningskampanje, Årets organisasjonsbygger, Årets publikasjon og Åpen klasse. Vinnerne vil bli kåret under et arrangement i Oslo 4. november.