Tidenes makt-debatt under Gullkorn-seminaret

Pressemelding   •   okt 20, 2010 11:38 CEST

Aldri før har pr-bransjens makt blitt drøftet av et så stjernespekket panel som under Gullkorn-seminaret 4. november. Sigurd Allern, Kristin Clemet, Trine Skei Grande og Kyrre Nakkim er bare noen av dem som har takket ja til å stille.

- Årets fagdel på Gullkorn tar sikte på å føre høstens debatt om kommunikasjonsfaget og kommunikasjonsfolk noen skritt videre og inn på et mer faglig spor. Spørsmålet vi stiller, er om kommunikasjonsfagets utvikling de senere årene har endret maktfordelingen mellom politikere, media og interesserte parter, sier nestleder i NIR (Norske informasjonsrådgivere), Fredrik Hannestad.
Stadig flere bedrifter, interesseorganisasjoner og offentlige virksomheter bruker mer ressurser på egen kommunikasjon med omverdnen. Samtidig har nye medier utfordret de tradisjonelle medienes makthegemoni. Spillet om samfunnets oppmerksomhet og kampen om makten er i rask endring. Enkelte hevder at pr-bransjen er vår femte statsmakt. Hvor går veien videre?

Under Gullkorns fagdel blir pr-bransjens makt og innflytelse belyst, og NIR har foreløpig fått bekreftet at både forskningssektoren, mediene, politikk og kommunikasjonsbransjen får komme til orde gjennom følgende panel:• Sigurd Allern, professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo

• Julie Voldberg, er leder for Høyres Kvinneforum og sitter i Høyres arbeidsutvalg
• Bernt Aardal, valgforsker og statsviter
• Kjetil Wiedswang, journalist og kommentator i Dagens Næringsliv• Kyrre Nakkim, politisk redaktør i NRK
• Trine Skei Grande, mediepolitiker fra Venstre på Stortinget
• Kristin Clemet, Civita-leder og tidligere utdannings- og forskningsminister
• Hauk Lund, styreleder i Norske informasjonsrådgivere

Det vil bli anledning til spørsmål og innlegg fra salen. Panelet ledes av nestoren blant politiske journalister i Norge, Geir Helljesen.

Tid: 4. november klokken 17:00 - 18:30Sted: Ballroom, Oslo. (Nedre Vollgate 11)