Advokatfirmaet Haavinds teknologisatsing anerkjennes i Advokatundersøkelsen 2019

Pressemelding   •   feb 15, 2019 14:46 CET

Haavinds avdeling for Teknologi, Media og IPR (TMI) fortsetter å høste anerkjennelse blant advokatene i bransjen, i Advokatundersøkelsen 2019

Partner Arne Byberg er sentral i Haavinds teknologisatsing. Under ett år etter overgangen fra internadvokat til eksternadvokat har han oppnådd en imponerende faglig rangering. Fra å være rangert blant landets topp fem internadvokater i fjor, klatrer Arne mest av alle og går rett inn på femteplass i årets oversikt over landets ledende eksterne advokater innenfor teknologi og digitalisering.

Når Haavind allerede har TMI-partner Leif Eirik Thrane med på topp ti listen, er Haavind svært godt plassert, og det legges merke til i markedet.

Arne Byberg har med sin internasjonale erfaring som konsernadvokat bidratt svært positivt til Haavind sin teknologisatsning. Han er klar på at Haavind som firma helt klart leder an på tech og digital utvikling i advokatbransjen.

Jeg mener vi kan si, uten å ta munnen for full, at vi er advokatfirmaet for virksomheter i endring og digital utvikling. Det forplikter, men dette er en posisjon vi har, og som vi skal styrke fremover, sier han.

Byberg har tung erfaring fra IT-bransjen, og mener det i første rekke er tre faktorer som skiller Haavind fra de andre advokatfirmaene som profilerer seg på tech:

Haavind var svært tidlig ute med en dedikert satsning på teknologi, blant annet innenfor Tech M&A. Fagmiljøet er ungt og ambisiøst, og har fått vokse frem organisk over tid.

Den erfaringsutvekslingen og faglige tyngden som følger veksten har bidratt til at tech kan integreres i firmaets kjernevirksomhet, på tvers av fag og bransje. Dette kommer kundene til gode, da kompetansen og erfaringen med den digitale transformasjonen kombineres med bransjekunnskapen.

På tide med anerkjennelse av internadvokater

I år er første gang internadvokater har fått lov til å stemme i advokatundersøkelsen. Byberg ønsker dette velkommen, og er spent på hvordan dette over tid vil påvirke rangeringen.

Det er på tide at internadvokatenes kompetanse anerkjennes. Det har vært en veldig profesjonalisering av in-housemiljøene de senere årene, og de beste internadvokatene er faglig helt på nivå med de beste eksternadvokatene, sier Byberg.

Med faglig bredde inn i bransjesatsningene

Årets advokatundersøkelse peker på gode plasseringer innenfor flere av Haavinds satsningsområder, og viser en faglig bredde på tvers av bransjer. Innenfor entrepriserett omtales partner Johnny Johansen som en reel utfordrer til toppen, og partner Arve Martin Bjørnvik rangeres som «Up & Coming».

Også konkurranserett, hvor assosiert partner Simen Klevstrand både plasseres i topp ti og regnes som ledende «Up & Coming», og restrukturering og konkursrett, hvor partner Ellen Schult Ulriksen også rangeres som topp ti og ledende «Up & Coming», viser til et diversifisert og omfattende fagmiljø i firmaet. Tilsvarende gjelder også for partner Aksel Tannum på energi og klima, hvor han sammen med Simen er kategorivinnere på «Up & Coming».

I tillegg kan Haavind vise til gode plasseringer blant annet innenfor arbeidsrett, offentlige anskaffelser, og offshore.