Snart kan du betale strømregningen med Vipps Faktura

Pressemelding   •   nov 18, 2016 15:31 CET

Med Vipps Faktura slipper man å taste inn kontonummer, KID og beløp når en faktura skal betales. Fakturaen er ferdig utfylt og kunden betaler med kun noen få tastetrykk på telefonen. På samme tid får bedriftene et verktøy som gjør det enklere og raskere å få inn utestående fordringer.

-Vi er veldig stolte over å kunne være av de første i Norge til å tilby Vipps Faktura til våre kunder. Vi har stor tro på mobilbetaling og vi håper Vipps Faktura vil gjøre det enda enklere for kunden både ha oversikt over fakturaene sine, og samtidig betale i tide. Vi har i flere år jobbet for at kundene våre skal ha et elektronisk kundeforhold hos oss, og det å kunne tilby Vipps Faktura er ytterligere et steg i den retningen, sier Jostein Lindbo, Daglig leder i Hafslund Strøm.

Han tror strømkundene vil benytte seg av muligheten til å betale regningen med mobiltelefonen.

-Våre kunder er stort sett gode betalere, men vi vet at yngre kundegrupper ofte er overrepresentert i purre- og inkassovarselstatistikken. Dette er ikke nødvendigvis fordi de ikke kan betale, men fordi det er lett å glemme en papirfaktura eller rett og slett miste den. Vipps Faktura er en betalingsløsning som er utviklet på brukernes premisser og vi tror derfor mange av våre kunder vil sette pris på å få muligheten til å betale på denne måten.

Papirfakturaen er både dyr og tidkrevende for både bedrifter og kunder. I følge Visma, koster papirfakturaene samfunnet 27 milliarder kroner i året. Forbrukerne bruker lang tid på å fylle ut riktig KID-nummer og rot og forglemmelser fører til purringer, gebyrer og inkassosaker.

-Dette er rett og slett både dyrt, komplisert og gammeldags. Vi har en ambisjon om at Vipps Faktura skal gjør slutt på papirfakturaen. Forbrukerne må streve med lange KID-nummer, som dessuten fører til masse feiltasting. I tillegg kommer alle purringene, gebyrene og inkassosakene som følge av slurv og glemte regninger. Vi tror Norge er overmodent for å skrote papirfakturaen. Vipps Faktura vil bidra positivt både til samfunnet og miljøet, forteller Vipps-sjef Rune Garborg i DNB.