Ryddig skap og ren samvittighet

Pressemelding   •   mar 21, 2018 09:52 CET

helthjem henter klær og tekstiler du ikke lenger har behov for.

Nordmenn kaster i snitt 23 kilo klær og tøy i søpla hvert eneste år. Disse kiloene vil Røde Kors gjerne ha, og ved hjelp av distribusjonsselskapet helthjem gjør de det enklere enn noensinne for folk å donere det de ikke lenger trenger.

– Vi vet at folk har masse klær til overs som de ikke lenger bruker, og for mange er dessverre den enkleste måten å bli kvitt tøyet på å kaste det i søpla. Vi vil bidra til å redusere svinnet av tøy og tekstiler i det norske samfunnet og samtidig gjøre det enklere for folk, sier generalsekretær i Røde Kors, Bernt G. Apeland.

Avisbud bidrar til gjenbruksøkonomien

Hvem som helst i Oslo og Bærum kan nå bestille Røde Kors-posen, fylle den med klær, og få den hentet på døren. Takket være helthjems veletablerte distribusjonsnettverk er dette enklere enn noen gang.

– Våre avisbud er på de fleste adresser i hele Norge hver natt og leverer pakker, ferskt brød og aviser. Det er helt naturlig at de fyller bilen med gjenbrukstøy og andre opphentinger på vei tilbake, det gir synergier både på økonomi og miljø, sier Tor Even Ramberg, innovasjonssjef i helthjem.

Innovasjonssjefen mener det ligger et enormt uutnyttet potensiale i logistikken ved denne type arbeid, og mener samarbeidet med Røde Kors bare er begynnelsen.

– Målet vårt er å bidra til å gi den gjenbruksøkonomien vinger. Ved å legge til rette for enklere logistikk, åpner vi opp helt nye muligheter. Her ligger det enormt potensiale og spennende konsepter innen salg og utveksling av bruktvarer mellom privatpersoner så vel som utleieløsninger for alt fra verktøy til klær, sier Blom-Ramberg.

Testprosjektet kjører i Oslo og Bærum, og Røde Kors håper folk tar en runde i klesskapet.

– Hver husholdning kan fylle opp to poser per opphenting til en samlet vekt på ti kilo. Hver kilo med klær vi samler inn kan omsettes i verdier som går til Røde Kors. Vi tar imot alt av klær og tekstiler, inkludert slitte og ødelagte klær, laken, håndklær og sko, sier Apeland i Røde Kors.

Klær som kan brukes som de er selges i en prøveperiode i butikkene til britiske Røde Kors. Det som er slitt eller ødelagt går til gjenvinning og kan brukes som blant annet møbelfyll eller isolasjon. I tillegg til posene har Røde Kors utplassert klescontainere til innsamling, i første omgang i Oslo og Akershus, som også tømmes av helthjem.

helthjem representerer det landsdekkende nettverket av avisbud, som daglig leverer over 1 million aviser, magasiner, bøker og småpakker over hele landet. Standard levering for helthjem er ekspress over natten, og helthjem er den eneste distributøren i Norge som leverer produkter seks dager i uken, med levering før frokost. I enkelte, sentrale strøk distribuerer helthjem også på søndager. Bak helthjem sitt nettverk står Schibsted, Amedia og Polaris.

Kommentarer (0)

Kommentar