Hemsedal Junior Freeride er tilbake!

Etter ett års pause pga dårlige snøforhold er endelig Hemsedal Junior Freeride tilbake!

Årets utgave går av stabelen lørdag 17. og søndag 18. Mars.

I år er det rekord deltagelse med 122 påmeldte barn og ungdom!

Lørdag kjører klassene 2000-2001, 2002-2003 og 2004-2005. De skal kjøre klassiske Mortenskaret hvor seniorene i sin tid satte sitt preg på norske frikjørings konkurranser! Legender som John Håvard Grøgård, Lars Fidjestøl, Jørgen Valde osv kjørte dristige linjer som fikk publikum til å måpe den gangen!

Dagens Juniorer er ikke noe dårligere en disse gutta og har gjennom årene kjørt linjer som har fått foreldre, tilskuere og undertegnede til å stå i bunnen av arenaen med store øyne og latt seg imponere over hva disse juniorene får til!

Synnøve Medhus satte standarden første året og har senere blitt Junior Verdensmester, Carl Peder Engeseth har kjørt linjer med høy vanskelighets grad men fått det til å se lekende lett ut så Juniorene har gjort sitt inntog på frikjørings scenen!

Årets forhold er meget gode i fjellsiden og helgens konkurranse kommer ikke til å stå tilbake for tidligere års konkurranser.

Søndag kjører klassene 2006-2007 og 2008-2011. For to år siden fikk disse to klassene kjøre en snillere face på baksiden av Mortenskaret som ble en kjempe suksess! Den samme facen blir brukt i år hvor små barn helt ned i 6 års alderen viste oss skikjøring på et nivå man ikke trodde var mulig av de yngste generasjoner og beviste at frikjørings norge har en meget bra fremtid!

Vi gleder oss stort til helgens arrangement og håper Yr holder det de lover for da får vi en helg med vær fra øverste hylle når de beste juniorene i landet samles for å skape nye bekjentskap og ikke minst kjempe om heder og ære blant Hemsedals fjell!

Ole-Kristian Strøm

• hemsedalcom