Josef Albers – første soloutstilling i Norge

Pressemelding   •   sep 03, 2014 07:45 CEST

I kjølvannet av utstillingen Human Space Machine: Stage Experiments at the Bauhaus presenterer Henie Onstad Kunstsenter (HOK) en ny unik utstilling fra samme tidsperiode, Josef Albers: Små grep, stor effekt.

Velkommen til pressevisning på HOK torsdag 18. september kl 10.

Direktør ved HOK Tone Hansen og kunsthistoriker og direktør for Josef and Anni Albers Foundation, Nicholas Fox Weber, vil være tilstede.

Om utstillingen:
Human Space Machine
fokuserte på den pedagogiske eksperimenteringen i den berømte designskolen som Josef Albers var med på å forme. Nå presenteres den anerkjente kunstneren og pedagogen for første gang i en soloutstilling i Norge. Her får det norske publikum for aller første gang mulighet til å se flere av hans sentrale verker samlet. Josef Albers: Små grep, stor effekt gir en omfattende oversikt over Albers kunstneriske produksjon fra hans tid på Bauhaus (1920-1933) i Weimar, og Black Mountain College og senere Yale University i USA.

- Utstillingen gir viktig innsikt i en kunstner som har vært toneangivende for en hel generasjon amerikanske og europeiske malere. Gjennom sin metodiske forskning på farge, har han vært viktig for norske malere som Irma Salo Jæger, og hans teorier er fremdeles viktig for kunstutdanningen i Norge, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

Utstillingen gir innblikk i Albers hengivenhet til utforskningen av farge, tekstualitet og materiale. Den viser Albers dedikerte, langvarige kunstneriske undersøkelse, noe som er sentralt i hans livslange prosjekt Homage to the Square. Han produserte mer enn 2000 malerier
mellom 1950 og 1976 i denne serien. Et utvalg av disse får en sentral plassering i utstillingen.

Albers er først og fremst kjent som en svært systematisk, abstrakt maler, fargeteoretiker og foreleser. Men han var han også en begavet designer, fotograf, typograf, grafiker og poet.

Josef Albers: Små grep, stor effekt viser hele hans bredde.

Utstillingen åpner 18. september og vil være åpen for publikum fra 19. september til 14. desember 2014 på Henie Onstad Kunstsenter.

Utstillingen er kuratert av HOK i samarbeid med Josef og Anni Albers Foundation, Bethany, CT, og Fundación Juan March, Madrid, Spania. En egen katalog er utgitt av HOK på Walther König forlag.

Kontaktinformasjon:

Tone Hansen, direktør th@hok.no mob. 91769664

Høyoppløselige bilder kan lastes ned lenger ned på denne siden, se bildene knyttet til artikkelen.

Josef Albers
(1888, Bottrop Tyskland – 1976, Yale USA) er en av de mest innflytelsesrike kunstnere og pedagoger i det tjuende århundre. Albers kom til Bauhausskolen i Weimar i 1920 som student, og ble ansatt som lærer i innføringskurset i 1923. Der møtte han også kunstneren Anni Fleischmann og de giftet seg i 1925. Samme år ble han utnevnt til professor, og fulgte skolen til Dessau. Nazistene stengte Bauhausskolen i 1933 og Josef Albers emigrerte sammen med sin kone Anni til USA og til en undervisningsstilling ved det nyopprettede Black Mountain College i North Carolina. I 1950 flyttet paret til New Haven der Albers ble leder for designavdelingen ved Yale University. I 1963 publiserte han den nå berømte boken Interaction of Color. Albers ble boende resten av livet i New Haven. Siden 1971 har stiftelsen Josef and Anni Albers Foundation ivaretatt arven etter de to kunstnerne.

Nicholas Fox Weber er kunsthistoriker og direktør for Josef and Anni Albers Foundation. Han har publisert en rekke bøker om både Josef og Anni Albers, og kuratert mange store utstillinger dedikert til deres arbeid. Weber er utdannet ved Columbia College og Yale University. Han har forfattet en rekke toneangivende bøker, inkludert Patron Saints, The Art of Babar, The Drawings of Josef Albers, The Clarks of Cooperstown, Balthus, Le Corbusier: A Life og The Bauhaus Group.