Kusama og utstillingssuksessen I UENDELIGHETEN inntar Henie Onstad Kunstsenter

Pressemelding   •   feb 03, 2016 08:00 CET

I disse dager forberedes en av de største utstillingssatsningene på Henie Onstad Kunstsenter (HOK) noensinne. Fra 19. februar inviteres publikum inn i Yayoi Kusamas verden full av farger, mønstre og bevegelse, i verdens mest omfattende presentasjon av hennes kunstnerskap.

-Det er en fantastisk begivenhet for oss på HOK. Vi gleder oss til å presentere utstillingen I uendeligheten for et norsk publikum. Den er leken og morsom, og den appellerer til alle sanser. Samtidig oppsummerer denne utstillingen karrieren til en av vår tids viktigste kunstnere, sier Tone Hansen, direktør ved HOK.

--------------------

Pressevisning onsdag 17. februar 2016 kl. 11:00

Direktør Tone Hansen og kurator Milena Høgsberg gir omvisning i utstillingen I uendeligheten, og presenterer Yayoi Kusamas kunstnerskap.

--------------------

Utstillingen kommer direkte fra Louisiana Museum of Modern Art i København, hvor den ble sett av 340 721 gjester før den stengte 24. januar i år. Dette gjør utstillingen til den tredje mest sette i museets 59-årige historie. Henie Onstad Kunstsenter er andre stoppested på en turné som også omfatter Stockholm og Helsinki.

-Vi gleder oss stort over suksessen på Louisiana, og ser frem til å vise det norske publikummet noe av det ypperste og mest populære innenfor kunstverden akkurat nå. Gjennom samarbeid med sentrale kunstaktører i Norden, er det mulig for HOK å presentere utstillingen også for et norsk publikum, forteller Hansen.

Flere kunstverk for første gang utenfor Japan

-Kusama er virkelig en ener. Hun har lykkes med å plassere seg solid i kunsthistorien samtidig som hennes polkadotter, speilrom og gule gresskar er omfavnet av populærkulturen, forteller Milena Høgsberg, sjefskurator ved HOK, og ansvarlig for utstillingen på Høvikodden.

Utstillingen I uendeligheten favner hele kunstnerskapet, og presenterer alt fra tidlige tegninger, via ikoniske opplevelsesverk, klær og vesker fra hennes motesamarbeid med blant annet Louis Vuitton, til helt nye malerier som den 86 år gamle Kusama skaper i dag. Flere av kunstverkene i utstillingen er aldri vist utenfor Japan.

Fra en bakgrunn innen tradisjonelt japansk maleri, brøt Kusama med familie og bakgrunn og dro til USA som 20-åring.

-Under sin tid i USA uttrykte Kusama seg i en blanding av kunst, mote og politiske happenings. Hun vendte tilbake til Japan på 1970-tallet, hvor hun i dag bor og arbeider. Hennes kunstnerskap preges av et slående visuelt språk, og i hennes arbeider ser vi en kontinuerlig kunstnerisk nyskapning, avslutter Høgsberg.

Temaene og seksjonene i utstillingen

Utstillingen er bygget opp både ut i fra kronologi og tematikk. Hele Kusamas karriere er knyttet sammen av gjennomgående temaer og begreper. Samtidig rommer hennes produksjon flere kunstneriske brudd. Når hun er ferdig med noe, endrer hun sitt kunstneriske uttrykk og gir seg i kast med nye uttrykksformer.

Den første seksjonen i utstillingen er kalt Spiren og viser tidlige tegninger og skissebøker med naturmotiver, som Kusama laget som selvlært kunster i Japan. De påfølgende rommene fokuserer på det banebrytende skiftet i hennes verk da hun sent på 1950-tallet emigrerte til USA og ble en del av avantgarden i New York.

Under tematikken I uendeligheten, finner vi flere malerier fra serien Infinity Nets. Disse definerte Kusamas gjennombrud i New York. Disse kan sees i sammenheng med Opphopninger, hvor bløte erotiske møbelskulpturer er dekket av hundrevis av hvite, kroppslignende former. I kunstnermiljøene i New York ble Kusama kjent med kunstnere som Andy Warhol og Donald Judd, men i motsetning til de dominerende kunststrømningene i New York på denne tiden, var Kusamas verk sensuelle, kroppslige og håndlagde.

Det var i denne perioden hun utviklet de grunnleggende tematikkene, som hun til stadighet kretser om: fantasier om uendelighet, svimlende psykologiske rom man kan forsvinne i, og et ønske om å oppløse jeget og la seg oppsluke av verden.

Igjennom utstillingen tematiseres og vises selvutslettelsen som en gjennomgående del av Kusamas kunstnerskap. I seksjonen Kusamas verden er vises både performancevideoer og romlige installasjoner. Verket Mirror Room (Pumpkin), er en installasjon fra 1991 som ble vist på Veneziabiennalen i 1993. Denne var med på å gi Kusama den statusen hun i dag har på den globale samtidskunstscenen. Verket vises sammen med hennes enorme bronsegresskar.

I avdelingen Polkaprikkenes Prestinne, kan publikum se slideshows og sjeldne, originale klesdesign. Verkene viser den utvidede praksisen som Kusama skapte på slutten av 1960-tallet. I denne perioden organiserte Kusama politiske protester, happenings og body-paint-fester. Hun etablerte også Kusama Fashion Insitute som var hennes eget motedesignfirma. Det hele var ispedd en jevn strøm av pressemeldinger, som både fungerte som markedsføring, kunstneriske programerklæringer og samfunnssatire.

I begynnelsen av 1970-årene vendte Kusama tilbake til Japan, hvor hun siden 1977 har bodd frivillig på en psykiatrisk institusjon. Seksjonen Polkadotter og organiske former, setter fokus på den dreiningen som Kusamas kunstverk tok gjennom 1980-årene. Naturmotivene fra den tidligste perioden vender tilbake i form av store malerier og skulpturer, blant annet med gresskaret som gjennomgående motiv. Her kommer det syntetiske og det organiske sammen, i ville sammenstillinger. Disse kunstverkene har for en stor del aldri vært vist utenfor Japan.

Til utstillingen presenteres et helt nytt speilrom: Hymn of Life. Dette har verdenspremiere på Henie Onstad Kunstsenter og er laget med fargede lanterner, vann og speilvegger.

Avslutningsvis presenteres verk fra den seneste maleriserie, My Eternal Soul, som Kusama fortløpende arbeider på. I tillegg vises deler av hennes samarbeid med kjente motehus som har overført signaturmønstrene til mobiltelefoner, møbler, moteklær, kaffekopper og Cola-bokser. Et av kunstnerens mest iøynefallende samarbeider er kolleksjonen hun designet for luksusmerket Louis Vuitton i 2012. Prosjektet inkluderte omfattende vindusutstillinger i motehusets butikker, som gjenspeilet den visuelle opplevelsen i Kusamas installasjoner. I et butikkvindu, som er gjenskapt i utstillingen, står en portrettskulptur av Kusama i full kroppsstørrelse, iført kjole og tilbehør av egen design.

Utstillingen avsluttes med det spektakulære verket Obliteration Room. I begynnelsen er dette kunstverket bare et helt hvitt rom, med hvite møbler og gjenstander. I løpet av utstillingsperioden vil det foregå en transformasjon i rommet. For hver besøkende vil en ny, farget prikk bli plassert i rommet. Til slutt vil det fremstå som en fargesprakende fest av polkadotter skapt av Kusama i samarbeid med alle besøkende på Høvikodden.

-------------------------

Tittel: Yayoi Kusama – I uendeligheten

Varighet:Vises påHenie Onstad Kunstsenter 19. februar– 15. mai 2016.

Kurator av utstillingen, Louisiana Museum of Modern Art: Marie Laurberg

Kurator, Henie Onstad Kunstsenter: Milena Høgsberg

Utstillingen er et samarbeid mellom Louisiana Museum of Modern Art, København, Moderna Museet/ArkDes, Stockholm, HAM - Helsinki Art Museum, Helsinki og Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

-------------------------