The Great Monster Dada Show

Pressemelding   •   okt 07, 2019 11:11 CEST

Hannah Höch. Lustige Person, 1932. Sparebankstiftelsen DNB

25. oktober 2019 åpner utstillingen The Great Monster Dada Show for publikum på Henie Onstad Kunstsenter. Denne utstillingen blir kunstsenterets første betydelige presentasjon av dadaistisk kunst, akkompagnert av et rikt sideprogram.

Dada var en av de mest grenseoverskridende kunstbevegelsene i det tyvende århundre og regnes som en svært nyskapende periode i kunsthistorien. Til utstillingen har Henie Onstad laget en omfattende katalog på norsk og engelsk, designet av Snøhetta. Her skriver professor Ralf Burmeister at Dada er et kunsthistorisk paradoks. Kunstretningen var både aktiv og samtidig ikke-eksisterende. Dada var, og er, en holdning, og man ser tydelige spor etter Dada i modernismen.

Samtidig har Dada vært nesten fraværende i norsk kunsthistorie, til tross for at Norge har spilt en rolle i Kurt Schwitters' liv. Den tyske kunstneren har vært banebrytende for vår holdning til kunst i dag og skapte viktige verk sammen med enkelte Dada-kunstnerne. Han bygget ikke bare en, men to små hytter, såkalte Merzbauer, i Norge på 1920- og 30-tallet. Den ene sto på Lysaker, men brant ned på 1950-tallet. Den andre står på Hjertøya, utenfor Molde. Henie Onstad, sammen med Sparebankstiftelsen DNB, disponerer en av de største Schwitters-samlingene utenfor Tyskland, og denne utstillingen er med på å plassere Schwitters i en større Dada-sammenheng.

- Kunstsenteret har alltid, fra dag én av, vært en møteplass for ulike kunstneriske uttrykk. Med historien i bagasjen, er det gledelig at Henie Onstad Kunstsenter nå presenterer den første omfattende presentasjonen av Dada i Norge. Gjennom presentasjon av flere nyinnkjøpte viktige verk av kunstnere som Jean (Hans) Arp, Max Ernst, Hannah Höch og Man Ray styrker denne utstillingen kunstsenterets samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

I løpet av de to årene planleggingen av utstillingen har foregått, har Sparebankstiftelsen DNB fulgt med på viktige auksjoner internasjonalt for å sikre arbeider av høy kvalitet til Norge. Disse verkene vises nå for første gang for publikum i utstillingen. Spesielt kvinnene fikk en tydelig plass i Dada, og flere var pionérer innen sine felt, spesielt Hannah Höch med fotomontasje og Sophie Taeuber-Arp med hennes tverrfaglige kunst. Disse kvinnene er også godt representert i utstillingen og gjennom et essay av Rut Hemus i katalogen.

- Utstillingen har et omfattende sideprogram med performance, foredrag, musikk, workshops og familiedag. Kunstsenteret var i sin tid banebrytende gjennom et uttalt tverrfagligprogram parallelt med utstillingsprogrammet siden åpningen av senteret i 1968. Med The Great Monster Dada Show viderefører vi denne tradisjonen, sier Ana María Bresciani, kurator ved Henie Onstad Kunstsenter.

Dada oppsto under første verdenskrig i Sveits og landets nøytralitet førte til at det ble et samlingspunkt for flyktninger, kunstnere og anarkister fra forskjellige land. Flere av disse begynte å samle seg ved Cabaret Voltaire i Zürich, en kortlevende arena som ble en kombinasjon av utested, litterær klubb, utstillingslokale og teatersal. I Cabaret Voltaires ånd har Henie Onstad invitert musikere som Beglomeg og Morten Qvenild, samtidskunstnere som Siri Hjorth og Pernille Mercury Lindstad, Marthe Ramm Fortun og Are Mokkelbost og forskere til Høvikodden for å bidra til en egen Dada-kabaret lørdag 23. november etterfulgt av en familiedag 24. november.

Til utstillingen har Henie Onstad Kunstsenter samarbeidet med 8392 for å lage en egen kolleksjon med Dada-inspirerte gensere. Kunstsenteret har også samarbeidet med Fretex om å samle inn brukte handlenett til gjenbruk med nytt Dada-trykk designet av Snøhetta.

Kunstnere: Alfred Stieglitz, Alice Lex-Nerlinger, André Breton, August Sander, Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, Beatrice Wood, Carl Einstein, Céline Arnauld, Christian Schad, El Lissitzky, Erik Satie, Erwin Blumenfeld, Francis Picabia, Georg Scholz, George Grosz, Georges Ribemont-Dessaignes, Hannah Höch, Hans Richter, Jean (Hans) Arp, Jean Crotti, Johannes Baader, Johannes Baargeld, John Heartfield, Kurt Schwitters, Maria D’Arezzo, Marcel Duchamp, Marcel Janco, Man Ray, Marcel Słodki, Max Ernst, Otto Dix, Paul Éluard, Paul Joostens, Raoul Hausmann, René Clair, Richard Huelsenbeck, Rudolf Schlichter, Sophie Taeuber-Arp, Suzanne Duchamp, Theo van Doesburg, Tristan Tzara

Kort oppsummert:

Tittel: The Great Monster Dada Show

Utstillingsperiode: 25. oktober-26. januar 2020

Offisiell utstillingsåpning: 24. oktober kl 19

Pressevisning: 24. oktober 2019 kl 10 (send epost til mhj@hok.no for påmelding)

Utstillingen er kuratert av: Ana María Bresciani fra Henie Onstad Kunstsenter og Oda Wildhagen Gjessing fra Sparebankstiftelsen DNB

Laget i samarbeid med: Sparebankstiftelsen DNB

Utstillingsdesign: Snøhetta

Dada-kolleksjon i samarbeid med: 8392 – lansering TBA

23. november: Dada-kabaret: Performance av Siri Hjorth og Pernille Mercury Lindstad, Marthe Ramm Fortun, Marcela Lucatelli, collage-forum ved Are Mokkelbost og foredrag med Ruth Hemus og Sverre Wyller, workshop med Harold Offeh og konserter med Morten Qvenild og Beglomeg

24. november: Dada-kabaret: Familiedag: Performance av Marthe Ramm Fortun, workshop med Harold Offeh og Marcela Lucatelli, konsert med Tusmørke som spiller Bydyra, familieomvisninger, film og ansiktsmaling.

Adresse: Henie Onstad Kunstsenter, Sonja Henies vei 31, 1311 Høvikodden

Åpningstid: tirsdag til fredag kl 11-17, mandag stengt

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 3500 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt kafeen Piruetten.