The Lise Wilhelmsen Art Award Programme

Pressemelding   •   mar 14, 2019 07:00 CET

Tone Hansen og Paulina Rider Wilhelmsen presenterer Lise Wilhelmsen Art Award Programme

Henie Onstad Kunstsenter presenterer en ny kunstpris med tilhørende program i Lise Wilhelmsens navn. Kunstprisen blir for første gang utdelt høsten 2019. Med en sum på $ 100,000, vil den bli størst i Norge og markant internasjonalt. Prisvinneren vil etter tildelingen i London bli presentert med en stor utstilling på Høvikodden i 2020.

Lise Wilhelmsen Art Award Programme har kommet i stand gjennom et nyskapende samarbeid mellom Arne Wilhelmsen-familien og Henie Onstad Kunstsenter. På vegne av Wilhelmsen-familien, har Paulina Rider Wilhelmsen sammen med kunstsenterets direktør, Tone Hansen, utviklet programmets rammeverk.

Prisen er internasjonal, med sitt utspring i Norge. I tillegg til prisen, består programmet av midler til produksjon av utstilling på Høvikodden, katalog, formidlingsprogram og innkjøp av verk til Henie Onstad-samlingen. Internasjonalt vil prisen løfte frem viktige kunstnerskap. For et norsk publikum gir programmet en genuin mulighet til å stifte kjennskap med sterke, internasjonale kunstnere i en norsk kontekst.

Prisen blir gitt til en skulptør eller maler som har gjort seg internasjonalt bemerket. Avtalen er langsiktig og signert for 16 utdelinger og utstillinger – som strekker seg over 32 år. Samtidig er det en intensjon om at dette er et arbeid som skal forlenges ytterligere.

-Det har vært viktig å skape et program i tråd med Lise Wilhelmsens interesse for maleri og skulptur. Hennes ønske var en pris som skal komme de neste generasjonene til gode. Prisen fokuserer på kunstnere som har jobbet noen år og gjort seg internasjonalt bemerket, sier Paulina Rider Wilhelmsen.

-Vi er stolte av å annonsere en sterk jury som utelukkende består av kvinner. De er valgt fordi de er de best kvalifiserte personene vi kunne finne til arbeidet. Sammen representerer de kunnskap om feltet fra mange kontinenter, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

Lise Wilhelmsen (1936-2019) var sterkt opptatt av billedkunst gjennom et langt liv.

Hun studerte kunst og kunsthistorie ved Kunstakademiet i Oslo, utviklet seg som maler og var sterkt engasjert i kunstfeltet. Som hustru og partner til Arne Wilhelmsen (partner, styreformann og administrerende direktør i Anders Wilhelmsen & Co. AS, forløper til Awilhelmsen AS), var hun ansvarlig for innkjøp av kunst til flere av skipene i selskapet.

Henie Onstad Kunstsenter er et ledende museum i Norden og presenterer samtid og modernisme. Senteret er en privat stiftelse, gitt som en gave fra Sonja Henie og Niels Onstad i 1968. Både Sonja og Niels var nære venner av Anders Wilhelmsen, Arne Wilhelmsens far og grunnleggeren av Anders Wilhelmsen & Co. De to siste museumsdirektørene, Tone Hansen og Karin Hellandsjø har begge jobbet tett med både Lise Wilhelmsen og Paulina Rider Wilhelmsen gjennom programmet Royal Caribbean Arts Grant.

Juryen består av:

• María Inés Rodríguez, redaktør av Tropical Papers og kurator, tilknyttet MASP, São Paulo
  • Michelle Kuo, Marlene Hess Curator of Painting and Sculpture ved MoMA
  • Elvira Dyangani Ose, direktør ved Showroom i London
  • Paulina Rider Wilhelmsen, grunnlegger av Wilstar Social Impact
  • Caroline Ugelstad, sjefskurator og avdelingsleder for kunstfaglig avdeling ved Henie Onstad Kunstsenter
  • Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 3500 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt kafeen Piruetten.