Tone Hansen ny leder for Kulturrådet

Pressemelding   •   des 18, 2015 14:15 CET

Henie Onstad Kunstsenters direktør Tone Hansen ble kl 12 i dag utnevnt av Kongen i statsråd som som ny leder av Kulturrådet fra 2016 til og med 2020. Martin Revheim, Jorunn Veiteberg, Thorbjørn Gabrielsen og Maria Utsi oppnevnes som medlemmer for samme periode.

- Jeg vil være med og sette premissene for fremtidens kulturliv og tar med meg min egen erfaring fra mange ulike roller innen kulturfeltet, sier Hansen.

Tone Hansen er utdannet ved Statens Kunstakademi, er kjent som en aktiv samfunnsdebattant og har de siste årene hatt stillingen som direktør for Henie Onstad Kunstsenter. Hun vil fortsette i denne rollen parallelt som hun skal utføre vervet for Kulturrådet.

- Det er med stolthet jeg trer inn i vervet, med alle de store og viktige prosjektene som Kulturrådet støtter, sier Hansen. Hun fremhever kunstnerisk frihet og kvalitet som viktige premisser i rådets arbeid.

-Kulturrådet skal sørge for kunstnerisk frihet, det er et premiss for ytringsfrihet og det demokratiske samfunnet. Kvalitetsbegrepet står helt sentralt i rådets arbeid. Vår oppgave er å ta vare på grunnlaget for kvalitet og legge til rette for nye uttrykk.

Rådet tar fatt på den nye perioden fra 1. januar 2016.

Norsk kulturråd forvalter Norsk kulturfond og andre statlige støtteordninger på kulturområdet. Rådet er pådriver for nye kunst- og kulturprosjekt og et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål.

Les mer om utnevnelsen på Kulturdepartementets sider

Kontaktperson hos Kulturrådet:
Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl, mob: 970 81 120 janne.stang.dahl@kulturradet.no