Henkels nye Bonderite E-CO DMC, en digital flerkanals styreenhet, hjelper kunder med å optimere ytelsen og kostnaden knyttet til metallforbehandlingsprosesser.

Pressemelding   •   mar 12, 2019 10:43 CET

Styreenheten Bonderite E-CO DMC har en intuitiv pekeskjerm og et internminne for lagring av et praktisk talt ubegrenset antall prosessparametere i metallbehandlingslinjer med opptil 15 trinn.

Düsseldorf, Tyskland – Henkel har lansert et nytt prosesstyringssystem som løser de største utfordringene knyttet til forbehandling av metaller, da kundene i stadig større grad er ute etter å implementere datadrevne Industry 4.0-løsninger. Kombinert med selskapets nye generasjon konverteringsbelegg (NGC) beregnet for underlag bestående av flere metaller muliggjør den digitale flerkanals styreenheten (DMC) maksimal korrosjonsbestandighet og bærekraft til lavere samlede prosesskostnader.

Bonderite E-CO DMC er et prosesstyringssystem som gjør at brukerne kan kjøre sammensatte metallforbehandlingslinjer med opptil 15 trinn eller mer. Systemet har et PLC-grensesnitt med intuitiv pekeskjerm og støtter heldigitalisert prosesstyring med fleksibel kommunikasjon og fjerntilgangsfunksjoner.

“Den adaptive, åpne systemarkitekturen gjør at det nye digitale flerkanals styringssystemet vårt er enkelt å integrere i metallkunders eksisterende konverteringsprosesser og automasjonskonsepter," sier Maurizio Brancaleoni, leder for global forretningsutvikling ved Henkels europeiske senter for funksjonelt overflatebehandlingsutstyr i Funo di Argelato (Bologna) i Italia. “Sammen med vår nye generasjon konverteringsbelegg gir det muligheter for å dra maksimal nytte av Henkels ledende posisjon innen bærekraftige metallforbehandlingsteknologier og prosessekspertise."

Bonderite E-CO DMC reduserer bruken av kjemikalier, vann og kraft, og gir dessuten mindre avfall. I tillegg bidrar systemet til at man slipper manuelt arbeid og eksponering for kjemikalier i metallforbehandling. Styreenheten håndterer enkelt all utstyrs- og prosesskonfigurering, innstilling, regulering og kontroll, samt klargjøring og etterfylling av bad. Flerkanalsystemet støtter både enkle og sammensatte produksjonslinjer i én og samme bygning eller bygninger som ligger ved siden av hverandre. Det kan styre praktisk talt et ubegrenset antall prosessparametere og enheter.

Videre er Bonderite E-CO DMC utstyrt med et internminne som lagrer alle parameterdata og hendelser for både å kunne opprette numeriske, grafiske og forbruksrelaterte rapporter og vedlikeholde en historikkdatabase. Styreenhetens omfattende tilkoblingsmuligheter gjør systemet enkelt å knytte til andre ressurser i lokale nettverk og gir tilgang for eksterne enheter som nettbrett og smarttelefoner. Det aktiverer varsler som sender diskrete data til mottakere per SMS eller e-post, og kan integreres i skybaserte datadrevne løsninger.

“Systemet understreker Henkels totalløsningstilnærming og engasjement for å støtte kunder i implementeringen av Industry 4.0,” tilføyer Brancaleoni. “Brukerne kan kjøre automatiske parameterkontroller og også automatisere doseringen av kjemikalier i tankene ved hjelp av en spesialfunksjon som koordinerer analyserte data med produksjon – alt uten å involverer personalet ved anlegget.”

Mens fordelene ved Bonderite E-CO DMC når det gjelder ytelse kan utnyttes i alle Henkels eksisterende metallforbehandlingsprosesser, deriblant tradisjonell fosfatering, åpner teknologien for maksimal bærekraft kombinert med selskapets nye generasjon belegg. Som zirconiumbaserte alternativer til konvertering og korrosjonsbeskyttelse av underlag bestående av flere metaller inneholder disse NGC-produktene verken fosfater eller tungmetaller, de forenkler vannhåndteringen og kan redusere prosesstrinn, kontakttider, energiforbruk og forekomsten av slam. Ved å etterlate bare et nanotynt, ikke-giftholdig belegg på underlagene hjelper Henkel kunder med å optimere produksjonskostnaden, -kontrollen og -kvaliteten.

Det europeiske senteret for funksjonelt overflatebehandlingsutstyr, som ligger i Funo di Argelato (Bologna) i Italia, spiller en viktig rolle i suksessen til Henkels innovative metallforbehandlingsløsninger med en komplett linje spesialiserte Bonderite prosesstyrings- og automasjonssystemer. Senteret omfatter en utviklingsavdeling, et lager og et vedlikeholdslaboratorium.

Bonderite E-CO DMC-systemet er å få over hele Europa og Nord-Amerika, og tilhører en komplett serie applikasjons-, kontroll- og støtteutstyr for Bonderite metallforbehandlingsprosesser fra Henkel.

Henkel ble grunnlagt i 1876 og har virksomhet globalt på tre forretningsområder: Adhesive Technologies (limteknologi), Laundry & Home Care (vask og rengjøring) og Beauty Care (skjønnhetspleie). Henkel Adhesive Technologies er markedsleder i limmarkedet – i alle industrisegmenter. Henkel Adhesive Technologies inngår som en sentral del i utallige bruksområder for industri og forbrukere over hele verden. Med solide merkevarer som LOCTITE®, TEROSON® og BONDERITE® tilbyr selskapet et omfattende utvalg av skreddersydde løsninger innen lim, tetningsmidler og funksjonelle overflatebehandlinger. www.henkel-adhesives.com/no

Kommentarer (0)

Kommentar