En attraktiv jobb-PC øker trivselen på jobb

Blogginnlegg   •   apr 27, 2016 14:38 CEST

Dagens arbeidstakere er ikke lenger begrenset av kontorets fire vegger. Vi jobber hjemmefra, når vi er underveis og når vi er ute hos kunder. Kommunikasjon er fortsatt ryggraden i enhver bedrift, og PC, nettbrett og mobil er derfor en viktig del av dagen vår. En undersøkelse utført av Redshift Research 1 viser at designet på PCen og mobilen har betydning for trivsel på jobben.

Skillet mellom jobb og privatliv blir stadig mindre, og arbeidsstyrken består i økende grad av millennials-generasjonen som er vant til attraktiv forbrukerteknologi. Denne generasjonen forventer dermed det samme på arbeidsplassen som i hjemmet.

- Folk ønsker en PC med god og brukervennlig design som er representabel i kundemøter og samtidig fungerer godt på hjemmebane, sier direktør for hjemme markedet i HP for Nordic Stig Myklebust.

I 2020 forventer man at hele 50 % av arbeidsstyrken tilhører millennials-generasjonen. Etterspørselen etter teknologi med flott design har aldri vært større. Mange tar med jobb-PCen hjem i veska hver eneste dag, og mange jobber fra andre steder enn kontoret.

Når arbeidsdagen er preget av at vi stadig er mer mobile, er det viktig med en PC med lav vekt og lang batteritid, sier Stig.

- Samtidig må PCen være robust og tåle fall og støt; mange lar for eksempel barna spille på PCen deres.

Ifølge undersøkelsen spiller design en viktig rolle for mobilitet og trivsel

• Over to tredjedeler av IT-beslutningstakere mener at PC-design er svært eller noe viktig for mobilitet.
  • De mest populære grunnene til misnøye med en jobb-PC er lite attraktiv design (27%), etterfulgt av kort batterilevetid (25%).
  • Over tre fjerdedeler av IT-beslutningstakere mener at en godt designet PC ville øke trivselen blant de ansatte.

1. Undersøkelsen utført av Redshift Research i løpet av desember 2015 og januar 2016 er basert på 1 016 IT-beslutningstakere i syv europeiske land: Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, Nederland og Sveits. Forskningen er bestilt av HP og ser på hvordan ansatte bruker samarbeidsverktøy i sine organisasjoner.