Forsvaret velger HP for å styrke taktiske kommunikasjonsevner.

Pressemelding   •   jan 12, 2015 09:34 CET

OSLO, 8. desember 2014 — HP kunngjorde i dag at Forsvaret har valgt containere med HP Performance Optimised Data centers (PODs) for å øke Forsvarets taktiske kommunikasjonsevner under øvelser, trening og i krisesituasjoner.

Forsvaret vil kjøpe opp til 35 HP PODs for bruk under øvelser, trening og kriser. De flyttbare IT-modulene vil bli utplassert av Forsvarets Logistikkorganisasjon IKT og vil virke som mobile serverrom og driftsposisjoner, samt gi sikker oppbevaring av gradert materiale. Kontrakten er verdt 20 millioner USD over en fem-års periode.

Hver 6m² HP POD tilsvarer 200m² med datasenterplass, og inneholder alle elementer i en HP Converged Infrastructure: blade-servere, lagring, nettverk, programvare og administrasjon, samt integrert strøm og kjøling. Hver HP POD tilfredsstiller også norsk sikkerhets – og miljølovgivning.

“Store organisasjoner trenger kreative løsninger for å tilfredsstille sine skiftende IT-behov,” sier Hans-Henrik Merckoll, administrerende direktør i HP Norge. “HP har levert IT-produkter, tjenester og løsninger til Forsvaret i mange år, og vil fortsette å levere ny teknologi for å øke Forsvarets taktiske kommunikasjonsevner i minst fem år fremover.”

Det norske Forsvaret består av fem hovedenheter – Hæren, Marinen, Luftforsvaret, Heimevernet og Cyberforsvaret – samt flere felles enheter.

HP er et av verdens største IT-selskap og tilbyr utskrifts- og personlige dataprodukter, IT-tjenester, programvare og løsninger som forenkler teknologiopplevelsen for forbrukere og virksomheter. For mer informasjon om HP, besøk www.hp.no.

I Norge har HP hovedkontor på IT Fornebu i Bærum, rundt 350 ansatte og ca. NOK 4 milliarder i omsetning.