Hewlett-Packard optimaliserer kundekommunikasjonen for Gjensidige Forsikring

Pressemelding   •   feb 19, 2013 11:52 CET

Fornebu 18. februar 2013  –  HP Norge annonserer at Gjensidige Forsikring, nordens ledende forsikringskonsern, har forbedret sin kundekommunikasjon gjennom innføring av HP Exstream. Gjennom å standardisere printplattformen med HP Exstream programvare har  Gjensidige Forsikring gjort et skift fra  papirbaserte dokumentprosesser til elektroniske distribusjonskanaler som for eksempel epost og SMS.

Gjensidige Forsikring ASA tilbyr private, landbruks- og forretningsforsikringer til 1.5 millioner kunder i Norge, Sverige, Danmark og Baltikum. I Norge tilbyr de også pensjonsløsninger og spareprodukter gjennom sitt datterselskap Gjensidige bank. Gjensidige Forsikring har vært oppført på Oslo aksjebørs siden 2010, og har mer enn 3.900 ansatte og 32.1% andel av det norske forsikringsmarkedet.

«Gjensidige Forsikring hadde behov for et integrert kundekommunikasjonsverktøy som kunne gi oss fullstendig kontroll over printinnhold og mulighet til å operere på tvers av flere distribusjonskanaler. IT-spesialister fra HP Exstream og deres partner Capgemini designet og hjalp Gjensidige Forsikring sin IT-stab med å ta i bruk HP Exstream sin verktøyløsning, og Capgemini hjelper fortsatt til med å implementere løsningen hos oss idag. Nå er HP Exstream fundamentet for vår kundekommunikasjonsplattform. Den tillater oss å kommunisere raskere og mer kostnadseffektivt gjennom kundenesforetrukne kanal. For eksempel har reiseforsikringsavdelingen vår redusert kostnader og økt kundetilfredsheten ved å levere 80% av skadeutgiftinformasjon via SMS istedet for via brev.» sier Pål Vinland, IT konsulent, Gjensidige Forsikring.

HP Exstream brukes til store volumsproduksjoner og til en-til-en kommunikasjon.

I Gjensidige kommuniserer HP Exstream med mer enn 900 interne applikasjoner som internt kunderegister, skaderegister med mer.. I tillegg benyttes programvaren til å produsere og sende ut tradisjonelle dokumenter som for eksempel.eks fakturaer og årsoppgaver.

HP Exstream gir Gjensidige Forsikring fullstendig kontroll over design og produksjon av dokumenter på forskjellige språk og formater. Den nye HP løsningen har redusert antall dokumentmaler, og er fleksibel og smidig nok til å tilpasse seg det kundene trenger av informasjon. HP Exstream optimaliserer arbeidsflyten og sikrer kontroll over leveransen. Automatiserte rutiner lager, håndterer og leverer AFP eller PDF printfiler til Gjensidige Forsikring sin printservice partner for store volumsproduksjoner over natten.

HP Exstream har hjulpet Gjensidige Forsikring med å forskyve ansvaret for dokumentproduksjonen fra IT personalet til forretningsbrukerne. Dette frigjør ressurser til bruk i viktigere prosjektarbeid. Kunder vil også, i nær fremtid, kunne logge seg på en web portal og se HP Exstream-genererte dokumenter direkte.

“Uavhengig av om de produserer papirbaserte eller interaktive dokumenter, trenger forsikringsbedrifter å generere profesjonell kommunikasjon til rett tid,» sier Steinar Heggemsnes, nordisk salgsansvarlig, HP Exstream. «HP Exstream lar Gjensidige Forsikring oppnå dette målet i tillegg til å redusere kostnader, forbedre kundeopplevelsen og støtte forretningsvekst.»

Om HP
HP lager nye muligheter for at teknologi skal være meningsfull for mennesker, bedrifter, styresmakter og samfunn. HP er verdens største teknologiselskap, og har en portefølje som dekker utskrift, personlig databehandling, programvare, tjenester og IT-infrastruktur, for å løse kundeproblemer. Mer informasjon om HP (NYSE: HPQ) er tilgjengelig på http://www.hp.com