HP avduker bransjens første Mini arbeidsstasjon noensinne med ytelse på servernivå i en liten boks

Pressemelding   •   nov 16, 2016 13:17 CET

Fornebu  16. november 2016 - I går på Autodesk University, avduket HP Inc. verdens første mini arbeidsstasjon beregnet for brukere i CAD og andre dataintensive områder. Den nye HP Z2 Mini Workstation er ikke bare estetisk vakker. Maskinen som bare er 5.8cm tykk og 21.5 cm lang  - 90% mindre enn en tradisjonell business-class Tower - leverer banebrytende kraft og allsidighet.

HP Z Workstations har blitt en industristandard for kunder som krever den råeste ytelse i markedet. Som den første i markedet som leverte arbeidsstasjon i SFF-formatet tilbake i 2010, har HP nå igjen skapt en ny kategori. HP Z2 Mini Workstation er dobbelt så kraftig som de kraftigste kommersielle mini-PCene på markedet i dag, og har kapasitet nok til å støtte seks skjermer rett ut av boksen. HP Z2 Mini er designet for de millioner av CAD-brukere som krever mindre maskinvare uten at det går på akkord med akustikk, ytelse og forretningskritisk pålitelighet.

"Når du utformer noen av de mest teknisk kompliserte arkitektoniske utformelser, er behovet for «cutting edge» teknologi svært viktig," sier Daniel Libeskind, en verdenskjent arkitekt og grunnlegger av Studio Libeskind. "Hastigheten der vi skaper, og kompleksiteten av prosjekter har blitt mer intense i løpet av årene, men datamaskiner som HP Z Workstations hjelper å raskt få frem våre designeres visjonære ideer til liv." 1

Selv om den er lavere enn en kopp espresso, er den nye HP Z2 Mini arbeidsstasjon i stand til å designe alt fra toppmoderne elektronikk til hjem og kontorbygninger. Arbeidsstasjonen er utstyrt med neste generasjons Intel® Xeon® prosessorer, NVIDIA® profesjonell Quadro-grafikk og mulighet for HP Z Turbo Drives for håndtering av store filer bemerkelsesverdig fort.

"HP Z2 Mini, verdens første mini-arbeidsstasjon, leverer banebrytende kraft og allsidighet i et lite, ikonisk design," sier Hans Petter Espelid, Produktsjef for arbeidsstasjoner, tynne klienter, kassemaskiner og «Immersive Computing», HP Norge.. "HP omdefinerte arbeidsstasjonen i 2009 med innføringen av HP Z-serien, og nå ryster vi dette arbeidsstasjonsmarkedet igjen med den nye HP Z2 Mini arbeidsstasjon - den ultimate kombinasjonen av arealeffektivitet, eleganse og rå kraft til våre kunder og samarbeidspartnere ".

HP Z2 Mini designet for arbeidsområdet for fremtiden

Den utrolig kompakte formfaktoren ligner mer en supermaskin fra fremtiden enn en PC i dag. Oktogon-formen til HP Z2 Mini er den mest unikt designede HP Workstation i HPs 35 års historie innenfor arbeidsstasjoner, og inneholder HP Z-DNA i hele produktet, inkludert omfattende ISV-sertifisering og 368,000 timer med kvalitetstesting.

Løsningen gir kundene fleksibilitet i hvordan man ønsker å sette opp maskinen; på- / eller under pulten, bak en HP Z-skjerm, eller på veggen2. HPs teknikere designet et helt unikt vifte- og kjølesystem for stillegående akustikk (63 prosent mer stillegående enn en tradisjonell mini PC) for arbeidsstasjonskunder som trenger virksomhetskritisk pålitelighet. HP Z2 Minis design og geniale ingeniørkunst vil forandre måten man tenker rundt arbeidsstasjoner og bruksområder.

Priser og tilgjengelighet
HP Z2 Mini Workstation er forventet å være tilgjengelig i EMEA rundt nyttår og starter på en pris under 8 000,- NOK eksl. mva (3).

Noter

(1)HP har utstyrt Studio Libeskind med tidlige versjoner av HP Z2 Mini workstations.

(2)Festebraketter selges separat.

(3)Estimert markedspris eks mva. Faktiske priser kan variere.

Bakgrunnsinformasjon:

Launch video: https://www.youtube.com/watch?v=U3L3PWDNjto

YTELSE – Aldri før har Small Form Factor Desktop Workstation ytelse vært tilgjengelig i en 2.7L formfaktor. Z2 Mini er liten, men kraftig.

INNOVASJON – HPs mest fleksible arbeidsstasjon noensinne med mulighet for å monteres under et skrivebord, bak en skjerm, med en skjermarm, i et lite skap plass, og mer. Men med denne ikonisk designidentiteten, vil de fleste kundene sannsynligvis foretrekke at denne arbeidsstasjon plasseres synlig i arbeidsområdet.

PÅLITELIGHET – Mer stillegående enn tradisjonelle stasjonære PCer, og innovativ ingeniørkunst innenfor termiske egenskaper, er kjennetegnene på Z2 Minis design for bedrifter og bruk i 24/7 miljøer.

- HP Z2 Mini er ikke bare sertifisert med profesjonelle applikasjoner, men kan også optimaliseres for arbeidsflyten med HP Performance Advisor.

- Hver HP Z Workstation inkluderer HP Remote Graphics Software, en arbeidsflyt-virtualisering og fjernstyring samarbeidsverktøy slik at design og ingeniør-team kan dele ideer og jobbe sammen over hele verden i sanntid.

- HP Z2 Mini støtter opp til 6 skjermer.

- HP Z2 Mini kan konfigureres med både Intel Xeon-prosessorer og dedikert Nvidia-grafikk.

- HP Z2 Mini leveres med opptil 32 GB ECC-minne; feilkorrigerende kode er en forsikring om at modeller, tegninger, matematisk arbeid, og mer blir lagret og hentet riktig hver gang. Det forhindrer små «bit-feil» i datasystemet fra å skape store problemer.

- HP ingeniører overvant betydelige utfordringer i å utforme en så kompakt arbeidsstasjon som allikevel kan leveres med 1,5 TB lagring, profesjonell dedikert grafikk, og Xeon-prosessorer i et så lite område. Den interne oppbygningen av maskinen er nøye utformet for å optimalisere kjøling på hver eneste komponent. For eksempel M.2-sporet posisjonert for å kunne dra nytte av grafikk-kjølingen og lufting på hvert av hjørnene av plattformen er nøye konstruert for å skape plass rundt åpningene og hindre blokkering av luftstrømmen.