HP gjør Helse Midt-Norge mer IT-effektive

Pressemelding   •   nov 05, 2013 09:00 CET

HP Service Manager.

- En stadig større del av pasientbehandling fordrer bruk av IT-systemer. Når vi nå kan få et helhetlig bilde av hva som foregår i IT-systemene, vil vi – og dermed også helseforetakene – kunne bli langt mer effektive, sier Thore Senneset, Incident Manager i HEMIT.

HEMIT er Helse Midt-Norges totalleverandør av IT-tjenester, og leverer alt fra infrastruktur til applikasjoner og IKT-utstyr til alle helseforetakene i regionen, fra Volda i sør til Namsos i nord.

- Spesialiserte IT-leverandører for helseforetak, slik som HEMIT, spiller en viktig rolle i å opprettholde det høye omsorgsnivået vi har i Norge. Mange prosjekter krever stor kapasitet og høy IT-kompetanse, og kan ikke gjennomføres uten at en organisasjon som HEMIT er der for å utvikle tekniske løsninger og arbeidsprosesser, sier Stig Alstedt, teknologidirektør i HP Norge.

Løsningen fra HP har gitt Helse Midt-Norge en felles portal for nettbutikk og support – «Service Request Catalog». Alle ansatte i Helse Midt-Norge har dermed fått ett kontaktpunkt for å få hjelp med IT, enten det er driftsproblemer, bestillinger, eller informasjon om utvikling av applikasjoner. I systemet er det en rekke prosesser for å strukturere arbeidet og synliggjøre det for organisasjonen.

Portalen gjør det mulig for HEMIT å styre hver enkelt henvendelse i riktig retning basert på hva henvendelsen gjelder.

- Da vi oppgraderte til HP Service Manager, ble vi positivt overrasket over resultatet. Det at hver ansatt i helseforetakene kan kobles tettere til oss gir oss nye muligheter til å effektivisere hverdagen deres. Dette er bare begynnelsen! Vi kan se sammenhenger vi ikke kunne se før, og det vil bidra til effektivisering både i Hemit og i helseforetakene på lang sikt, sier Senneset.

Systemet gjør det også lettere for de ansatte å registrere henvendelser elektronisk i stedet for å ringe IT-leverandøren:

- Vi styrer mot en stadig større grad av selvbetjening. Målet er at henvendelser til HEMIT skal være så effektive som mulig, slik at ansatte i helseforetakene raskt kan gå videre og gjøre jobben sin, sier Senneset.

Noen andre fordeler med HP Service Manager:

•  Service Manager gir en vesentlig oppgradering av prosessene for håndtering av feil og endringer i HEMIT (Incident Management, Problem Management og Change Management).

•  EN SLA-modul lar HEMIT måle egen resultatoppnåelse, for eksempel med variabler som hvor lang tid det tar å svare på en henvendelse eller hvor raskt en feil blir rettet.

•  Business Service Catalog er en katalogtjeneste hvor HEMIT kan registrere hendelser helt ned på applikasjonsnivået, så de kan se hvilke applikasjoner de får mye problemer med.

HEMIT har omtrent 260 ansatte fordelt på åtte ulike lokasjoner i regionen og er ansvarlig for driften av mer enn 1000 applikasjoner, mer enn 1000 servere og mer enn 14 000 datamaskiner. HEMITs kundesenter betjener 15 000 brukere og mottar om lag 115 000 henvendelser årlig.

HP Service Manager ble utplassert av HPs forretningspartner Manag-E. Mye av det tekniske arbeidet ble gjort av Globicon, også en HP-partner.

HP er et av verdens største IT-selskap og tilbyr utskrifts- og personlige dataprodukter, IT-tjenester, programvare og løsninger som forenkler teknologiopplevelsen for forbrukere og virksomheter. For mer informasjon om HP, besøk www.hp.no.

I Norge har HP hovedkontor på IT Fornebu i Bærum, rundt 350 ansatte og ca. NOK 4 milliarder i omsetning.