HP lanserer sin tynneste og letteste bærbare maskin noensinne for profesjonell bruk

Pressemelding   •   jan 05, 2016 12:00 CET

GENEVE, 5.januar, 2016 — HP leverer i dag i tråd med sine tidligere annonseringer om å nyskape PC'en. Ved å benytte designelementer fra toppmodellene for consumer segmentet inn i en enhet beregnet for profesjonelle er HP EliteBook Folio den tynneste og letteste bærbare maskinen HP noen gang har utviklet. Enheten er 21% tynnere og inntil 15% lettere enn den premierte HP EliteBook 1020, og EliteBook Folio blir HP’s slankeste business-class bærbare maskin til nå - med en tykkelse på kun 12.4 mm – tynnere enn et AA-batteri – og med en vekt på under 1 kg[1].

“Bare fordi noen benytter sin PC på jobb betyr ikke det at de må forsake alle ønsker om en  cool, tynn og lett maskin,” sier Benoit Bonnafy, vice president, Business Personal Systems EMEA, HP Inc. “Det er derfor vi designet HP EliteBook Folio – verdens tynneste og letteste bærbare maskin i business-segmentet[2]  Den tilbyr brukeren det beste fra to verdener - et flott design som brukerne ønsker - koblet med forretningskritisk sikkerhet og administrasjonsmuligheter som tiltaler IT avdelingen.”

Nytt nivå av Premium Design og ytelse

EliteBook Folio er en 12.5-tommers bærbar maskin, med chassis utførelse i børstet aluminium som kombinerer et ultra-tynt design med styrke og holdbarhet. Som resten av Elite serien er EliteBook Folio designet for å tåle MIL-STD tester med 120,000 test-timer i  HP’s Total Test Process[3].

Det er stadig vanligere å arbeide fra ulike steder i løpet av en dag og den typiske åpningsvinkelen til en bærbar maskin på 145 grader kan til tider bli upraktisk. Elite Book Folio har en åpningsvinkel på 180 grader som gir mulighet for å legge maskinen helt flat slik at flere kan samarbeide og dele skjermbilde. Enheten kommer med et HP Premium tastatur i full størrelse, en  Windows 10 bevegelsesresponsiv peke-enhet og to USB-C™ porter med Thunderbolt™ 3. Det finnes også en HP USB-C™ Travel Dock som ekstrautstyr.

EliteBook Folio har en skjerm med kun en smal kant, og som opsjon finnes en Ultra HD (UHD) 4K versjon, som gir fantastiske detaljer med en tetthet på 352 piksler pr. tomme.UHD skjermen utnytter 95 prosent prosent av Adobe RGB området for å kunne vise bildene med større dybde og dynamikk.

For å sikre maksimal produktivitet og ytelse har HP samarbeidet med Microsoft og Intel i utviklingen av EliteBook Folio, slik at drivere er optimalisert for maksimal ytelse og batteritid. Enheten kommer med forhåndsinstallert Windows 10 Pro og har sjette generasjons Intel® Core™ M vPro™ prosessor[4],[5] optimalisert for høy ytelse. Dette gir EliteBook Folio den optimale balansen mellom utseende og ytelse, vifteløs operasjon og opp til 10 timer batteritid[6]. Designet og materialvalget for enheten har gitt plass til et HP Long Life Battery, som er konstruert med en levetid på mer enn tre år[7].

Bygget for samarbeide

Brukerne benytter sine maskiner til å koble seg opp mot kollegaer, venner og familie mer enn noen gang tidligere. Erfaringen viser at det stadig er utfordringer i bruken av bærbare maskiner til konferanser og samtaler. Derfor har nå HP laget den første bærbare maskinen spesielt laget for samhandling[8].

HP har også alliert seg med Bang & Olufsen for å få en presis og god lydopplevelse både for personlig og forretningsmessig bruk.  Kvaliteten på komponentene har gitt en 40% forbedring av dynamikken på lyden slik at enheten fint kan benyttes som en konferansetelefon. De fire høyttalerne er optimalisert både med hensyn til lyd og størrelse og passer både til tale og musikk eller video.

Det er ikke lenger nødvendig å skifte mellom sesjoner for å justere innstillinger, mute eller avslutte en samtale. Nye taster som støtter nettmøter og samtaler samt en egen tast for å åpne kalender gjør det enkelt å manøvrere mens en samtale foregår.

En hel familie med premium enheter for Business

EliteBook Folio  er en del av den komplette serien med stasjonære og bærbare maskiner for forretningsbruk - inkludert den nettopp annonserte Elite x2 1012. HP annonserer i dag også verdens tynneste 14 tommers  business-class bærbare enhet[9] – HP EliteBook 1040 G3 – og den nye HP EliteBook 800 G3 serien – neste generasjon av HP’s mestselgende business-class bærbare maskiner. For å kunne bygges så tynne og lette benytter EliteBook 1040 de samme designelementene i aluminium som den nye EliteBook Folio. HP tar det nye designet videre til sin  EliteBook 800 serie, med et chassis designet i sølvfarget magnesium og aluminium for å få det tynt, lett og holdbart.

EliteBook 1040 og EliteBook 800 serien benytter Windows 10 Pro, 6. generasjon Intel® Core™ vPro™ prosessorer4, PCIe Gen3 SSD[10], og DDR4 minne. Alle enhetene kommer med lydkomponenter fra Bang & Olufsen, HP Noise Reduction Software og HP Clear Sound Amp for å kunne gi best mulig opplevelse av samhandlings-verktøy som Skype for Business. EliteBook 800 serien er tilgjengelig med 12.5-tommer, 14.0-tommer eller 15.6-tommer HD, FHD, QHD eller UHD skjermer[11]; EliteBook 1040 kommer med FHD eller  QHD skjerm[12].

For kunder som trenger ekstra strømforsyning introduserer HP den nye tilleggsutstyret HP Notebook Power Bank for  HP Pro og Elite serien. Denne strømforsyningen lader en HP bærbar enhet og en mobil enhet samtidig, for eksempel en mobiltelefon eller et nettbrett. HP har også ytterligere ekstrautstyr slik som bærevesker og et antall ulike docking-løsninger slik som HP UltraSlim Docking Station og docking-stasjoner for mobilt bruk.

Premium sikkerhet og administrasjon

IT trenger ikke lenger gå på akkord med krav til sikkerhet og funksjonalitet i sin infrastruktur med de nye enhetene i HP’s nye  Elite familie av maskiner for business segmentet som for eksempel EliteBook Folio . Disse enhetene er designet for å bli administrert på en sikker måte med innebygget funksjonalitet som: HP Client Security Software Suite, sertifisert TPM, forbedret BIOS nivå beskyttelse med HP Sure Start med Dynamic Protection[13], og en innebygget fingeravtrykkleser som ekstrautstyr[14].

For ytterligere støtte til administrasjon av enheter kan HP tilby verktøy som HP Touchpoint Manager[15], HP Image Assistant og som tillegg Intel® Core™ vPro™ prosessor så IT kan kontrollere enhetene remote gjennom kablede og trådløse nett. HP Touchpoint Manager inneholder nå software inventory and deployment, i tillegg til patch management, og support for BYOD enheter. Dette øker IT-avdelingens muligheter for å sikre og optimalisere enheter fra ett sentralt dashboard. Og den nye HP Image Assistant er det første verktøyet som støtter custom image diagnostisering for komersielle PC'er, med et eget dashboard[16] for selvhjelp som er med på å redusere IT-kostnadene og sikrer sensitiv firmainformasjon.

Tilgjengelighet[17]

HP EliteBook Folio forventes tilgjengelig i Norge fra mars.

HP EliteBook 1040 G3 forventes tilgjengelig i Norge fra januar.

HP EliteBook 800 G3 serien forventes tilgjengelig i Norge fra januar.

Informasjon om HP USB Travel Dock og HP USB-C Travel Dock for HP EliteBook Folio vil bli annonsert senere.

Informasjon om HP Notebook Power Bank vil bli annonsert senere

For ytterligere informasjon om HP’s premium line av enheter og tilleggsutstyr - gå til: www.hp.com/go/newstyleIT.

About HP Inc.

HP Inc. creates technology that makes life better for everyone, everywhere. Through our portfolio of printers, PCs, mobile devices, solutions, and services, we engineer experiences that amaze. More information about HP Inc. is available at http://www.hp.com.

[1] Pending final weight.

[2] Based on HP’s internal analysis of business class notebooks as of (January 4, 2016) with >1 million unit annual sales having preinstalled encryption, authentication, malware protection and BIOS-level protection, passing MIL-STD 810G tests with optional docking incorporating power delivery.

[3] MIL-STD testing is pending and is not intended to demonstrate fitness for U.S. Department of Defense contract requirements or for military use. Test results are not a guarantee of future performance under these test condition. Damage from drops, MIL STD test conditions or other accidental conditions requires separate purchase of the Accidental Damage Protection HP Care Pack.

[4] Multicore is designed to improve performance of certain software products. Not all customers or software applications will necessarily benefit from use of this technology. Performance and clock frequency will vary depending on application workload and your hardware and software configurations. Intel’s numbering is not a measurement of higher performance.

[5] Some vPro functionality, such as Intel® Active management technology and Intel Virtualization technology, requires additional 3rd party software in order to run. Availability of future "virtual appliances" applications for Intel vPro technology is dependent on 3rd party software providers. Microsoft Windows required.

[6] Windows 10 MM14 battery life will vary depending on various factors including product model, configuration, loaded applications, features, use, wireless functionality, and power management settings. The maximum capacity of the battery will naturally decrease with time and usage. See www.bapco.com for additional details.

[7] Three-year or 1,000 cycles. See http://www.hp.com/go/liionbattery to learn more.

[8] Based on HP’s internal analysis as of (January 4, 2016) of notebooks purpose built for collaboration having built-in collaboration keyboard, voice audio tuning, noise reduction software, > or= 60db audio and 720p webcam.

[9] Based on HP’s internal analysis of 14” business class notebooks as of (January 4, 2016) with >1 million unit annual sales having preinstalled encryption, authentication, malware protection and BIOS-level protection, passing MIL-STD 810G tests with optional docking incorporating power delivery.

[10] Sold separately or as an optional feature.

[11] QHD screen is only available on the HP EliteBook 840 Non-Touch. UHD screen is only available on the HP EliteBook 850 Non-Touch. Full High definition (HD) content is required to view quad high-definition images.

[12] FHD is only available as a non-touch option.

[13] Only available on select models with Intel-based processors.

[14] Optional fingerprint reader not available on the HP EliteBook Folio.

[15] HP Touchpoint Manager requires purchase of a subscription and supports Android™, iOS and Windows 7 or higher operating systems and PCs, notebooks, tablets and smartphones from various manufacturers. Not available in all countries see www.hp.com/touchpoint for availability information.

[16] Dashboard provides current driver, software, BIOS, QFE and security update recommendations.

[17]Estimated street prices. Actual prices may vary.

Forward-Looking Statements
This document contains forward-looking statements within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Such statements involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP Inc. and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including any statements of expectation or belief and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include the possibility the company’s business may not perform as expected; that the company may be unable to successfully implement separation strategies; and other risks that are described in the company’s reports to the U.S. Securities and Exchange Commission, including but not limited to the risks described in the company’s Annual Report on Form 10-K for its fiscal year ended October 31, 2014 and the company’s Quarterly Reports on Form 10-Q for its fiscal quarters ended April 30, 2015 and July 31, 2015. The company assumes no obligation to update these forward-looking statements.

© 2016 HP Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.

[1] Pending final weight.

[1] Based on HP’s internal analysis of business class notebooks as of (January 4, 2016) with >1 million unit annual sales having preinstalled encryption, authentication, malware protection and BIOS-level protection, passing MIL-STD 810G tests with optional docking incorporating power delivery.

[1] MIL-STD testing is pending and is not intended to demonstrate fitness for U.S. Department of Defense contract requirements or for military use. Test results are not a guarantee of future performance under these test condition. Damage from drops, MIL STD test conditions or other accidental conditions requires separate purchase of the Accidental Damage Protection HP Care Pack.

[1] Multicore is designed to improve performance of certain software products. Not all customers or software applications will necessarily benefit from use of this technology. Performance and clock frequency will vary depending on application workload and your hardware and software configurations. Intel’s numbering is not a measurement of higher performance.

[1] Some vPro functionality, such as Intel® Active management technology and Intel Virtualization technology, requires additional 3rd party software in order to run. Availability of future "virtual appliances" applications for Intel vPro technology is dependent on 3rd party software providers. Microsoft Windows required.

[1] Windows 10 MM14 battery life will vary depending on various factors including product model, configuration, loaded applications, features, use, wireless functionality, and power management settings. The maximum capacity of the battery will naturally decrease with time and usage. See www.bapco.com for additional details.

[1] Three-year or 1,000 cycles. See http://www.hp.com/go/liionbattery to learn more.

[1] Based on HP’s internal analysis as of (January 4, 2016) of notebooks purpose built for collaboration having built-in collaboration keyboard, voice audio tuning, noise reduction software, > or= 60db audio and 720p webcam.

[1] Based on HP’s internal analysis of 14” business class notebooks as of (January 4, 2016) with >1 million unit annual sales having preinstalled encryption, authentication, malware protection and BIOS-level protection, passing MIL-STD 810G tests with optional docking incorporating power delivery.

[1] Sold separately or as an optional feature.

[1] QHD screen is only available on the HP EliteBook 840 Non-Touch. UHD screen is only available on the HP EliteBook 850 Non-Touch. Full High definition (HD) content is required to view quad high-definition images.

[1] FHD is only available as a non-touch option.

[1] Only available on select models with Intel-based processors.

[1] Optional fingerprint reader not available on the HP EliteBook Folio.

[1] HP Touchpoint Manager requires purchase of a subscription and supports Android™, iOS and Windows 7 or higher operating systems and PCs, notebooks, tablets and smartphones from various manufacturers. Not available in all countries see www.hp.com/touchpoint for availability information.

[1] Dashboard provides current driver, software, BIOS, QFE and security update recommendations.

[1]Estimated street prices. Actual prices may vary.

Forward-Looking Statements