HP leverer solide PC-resultater i Norge for 3. kvartal – trenden er snudd og markedet vokser igjen

Pressemelding   •   nov 11, 2013 08:00 CET

Fornebu 11.november 2013  – PC-markedet internasjonalt og i Norge har hatt en negativ utvikling hele seks kvartaler på rad.  I 3. kvartal 2013 stabiliserer markedet seg med totalt  306 481 PCer i Norge og en vekst på 1,1% i forhold til 3. kvartal 2012 1).

HP befester sin posisjon som klar markedsleder i Norge med hele 28,5% markedsandel og solid vekst på 34,7% i forhold til 2012.  HPs posisjon er spesielt sterk innen bedriftsmarkedet og offentlig sektor med hele 36,9%. Dette er en vekst på 9.4% år over år.  I forbrukermarkedet leverer HP sterk vekst på over 200%. Markedet for mobile løsninger og bærbare PCer vokser, og HP har i dette segmentet levert vekst på hele 40,8% sammenlignet med fjoråret.  For kraftige arbeidsstasjoner viser markedstallene at HP har en dominerende posisjon med hele 57,6% og økning på 1%. HP har gjenom en årrekke vært solid markedsleder innen kraftige arbeidsstasjoner som benyttes til krevende oppgaver innen media, konstruksjon, design, analyse og beregninger på tvers av sektorer som industri, media, olje & gass.

«Vi er svært fornøyd med resultatene i 3. kvartal, og det er spesielt gledelig at HP vokser betydelig i alle segmenter innenfor bedriftsmarkedet, i offentlig sektor og i forbrukermarkedet. HP har hatt fokus på innovasjon og introdusert flere nye produkter i 2013 enn noensinne og er tilbake i førersetet på ny teknologi. Resultatet  viser at HP har lykkes med produktstrategien og ikke minst med godt samarbeid med forhandlerkanalen. Dette har bidratt til å snu den negative utviklingen i Norge» sier Direktør for HPs PC- og Printforretning i Norge, Verner Hølleland.

«HP hviler ikke på laurbærene og kommer i tiden fremover med flere nyvinninger innen både Print- og PC-teknologi som gjør IT-hverdagen enklere for folk flest. Fokus på moderne design, kvalitet og sikkerhet kjennetegner HPs nye produktstrategi» fortsetter Hølleland. «Datasikkerhet og overvåkning er en aktuell problemstilling og HP er den eneste leverandøren som har bygget inn sikkerhet som beskytter mot virusangrep på selve kjernen i enhver PC; BIOS’en. BIOS er en del av PCen som kan angripes av virus som kan medføre uønsket overvåkning og avlytting. På dette nivået hjelper det ikke med tradisjonell anti-virus programvare. HP Sure Start er funksjonaliteten som er forbeholdt de nye produktene innenfor EliteBook-serien.

1)
IDC

HP er et av verdens største IT-selskap og tilbyr utskrifts- og personlige dataprodukter, IT-tjenester, programvare og løsninger som forenkler teknologiopplevelsen for forbrukere og virksomheter. For mer informasjon om HP, besøk www.hp.no.

I Norge har HP hovedkontor på IT Fornebu i Bærum, rundt 350 ansatte og ca. NOK 4 milliarder i omsetning.