Megaprint først med HP Latex3000 fra HP

Pressemelding   •   nov 01, 2013 14:08 CET

Fornebu 1. november 2013  –  På FESPAs andre dag, 25. juni i år, ble det kjent at Megaprint AS i Røyken utenfor Oslo hadde signert en avtale om installasjon av den nye HP Latex 3000 Printer.

«Det er store endringer på gang innen grafisk bransje og HP er en av de som driver fram digital print», mener Hammerstad.  «Megaprint ønsker å være med på denne utviklingen og det er fint å ha et bein innenfor HP for å høre hva som skjer. Markedet vil fremdeles etterspørre Offset en god stund framover, men etterspørselen vil gradvis bli redusert til fordel for  digitalprint», ifølge Hammerstad. Den digitale plattformen gir i tillegg muligheter for å levere både på digital skjerm og på print slik at vi vil se digital publishing på alle formater og medier framover.

Megaprint har alltid vært drevet av innovativ tankegang og Sigurd Hammerstad var tidlig sikker på at det ville bli et skifte fra analog til digital trykk. Da Megaprint startet i 1994, investerte de i verdens første digitale storformat  blekkskriver, Outboard, og ble dermed først ute med digital storformat i Norge. «I dag ser vi digitale printprodukter overalt, men på 90-tallet fantes knapt digitale skrivere», forteller Sigurd Hammerstad.

Nesten 20 år etter er de fortsatt først ute i bransjen, ikke bare i Norge, men i verdensmålestokk. Megaprint var først ute med installasjonen av HP Latex 3000 i Norden og skriveren er den eneste maskinen av sitt slag som det kjøres produksjon på akkurat nå.

HP ønsker å konvertere alt som printes analogt i dag til digital printing og investerer i forskning og utvikling av disse produktene.  HPs Latex 3000 Printer leverer digital print. Denne teknologien har stor betydning for industrien. «I dag ser vi at digital print i stor grad har overtatt for silketrykk og den er i ferd med å overta for offset. HP preger det som skjer i bransjen gjennom utvikling av teknologien i sine skrivere og Megaprint vil være med på den utviklingen», sier Sigurd Hammerstad, daglig leder og eier av Megaprint i Røyken.

«Megaprint kan konkurrere med store internasjonale aktører fordi de satser på digital innovasjon fra HP.  Det er et industrieventyr i verdensklasse vi ser hos Megaprint i Røyken. Skriveren er en prototype som fortsatt er under utvikling, og Megaprint er med på å gi innspill underveis», forteller Verner Hølleland,sjef for HPS Print- og PC-divisjon i HP Norge.

Om HP Latex 3000
HP Latex 3000 bringer latex-teknologien inn i industrisegmentet og har i forhold til tidligere latexprintere fordoblet hastigheten og nesten halvert printomkostningene. Printeren skriver ut opp til 180 m2 i timen i outdoor quality og benytter HPs nyeste tredjegenerasjons latex blekk.

HP Latex 3000 er en miljøvennlig digital skriver i storformatfamilien. Blekket i en latex-skriver består av ca70%  vann og 29% latex (syntetisk gummimasse) i tillegg ca 1% muljøvennlige komponenter som blant annet sikrer lysfasthet. Dette er miljøvennlig

I den digital trykkeprosessen fordamper vannet ved hjelp av en infrarød lampe. Deretter smelter latexen/gummimassen oppå fargene slik at fargene blir innkapslet i gummimassen  og blandes der. På den måten blir blekket på utskriften herdet. Print med latex er mer stabil enn andre trykkemetoder fordi HP- blekket ligger på fibrene istedenfor å trenge inn i materialet. Det gir et mer stabilt medie og tillater samtidig print på ubehandlede medier.

Om Megaprint AS
Megaprint ble etablert i 1994 og holder til i Røyken.  Megaprint var den første bedriften i Norge til å tilby digitale tjenester innenfor storformat

HP lager nye muligheter for at teknologi skal være meningsfull for mennesker, bedrifter, styresmakter og samfunn. HP er verdens største teknologiselskap, og har en portefølje som dekker utskrift, personlig databehandling, programvare, tjenester og IT-infrastruktur, for å løse kundeproblemer. Mer informasjon om HP (NYSE: HPQ) er tilgjengelig på http://www.hp.com