Solide markedstall for nye HP Norge

Pressemelding   •   jan 25, 2016 16:22 CET

Fornebu 25.januar 2016    Med hele 44 prosent oppnår HP Norge sin høyeste markedsandel noensinne på PCér til bedriftsmarkedet og offentlig sektor, ifølge markedstallene for fjerde kvartal fra IDC i Norge*. HP vokser også i antall enheter til tross for at markedet går ned med 10 prosent.

Innenfor print kan HP ifølge DMR vise til en solid vekst i Norge på hele 50 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2014. For printmarkedet totalt (blekk og laser) har HP en markedsandel på 45 prosent.

- Vi kunne ikke fått en bedre start enn denne etter delingen av tidligere Hewlett-Packard, sier administrerende direktør Verner Hølleland i HP Norge.

HP er klar markedsleder for PC totalt i Norge – med 26 prosent andel i et marked som falt med hele 18 prosent i fjerde kvartal. De fleste leverandørene solgte færre enheter enn i samme periode i 2014.

I printmarkedet og kategorien blekkskrivere har HP en markedsandel på 47 prosent som er en vekst på hele 59 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2014. Markedet totalt vokste med 13 prosent i samme periode.

HPs markedsandel for laserskrivere var 42 prosent med en vekst på 26 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2014. Markedet totalt vokste i samme periode med 1 prosent.

- Selv om markedet totalt sett har vært svakt, spesielt innenfor olje og gass, er det andre deler av markedet som har betydelig vekst, som for eksempel offentlig sektor. Med enda mer fokus og markedstilpasning har HP fornyet seg kraftig med innovative produkter og høy kvalitet som markedet etterspør. HP kommer med nye lanseringer kontinuerlig og høster utmerkelser og svært positive tilbakemeldinger blant annet fra årets CES-messe i Las Vegas. På den årlige store konferansen for utdanningssektoren, BETT i London, introduserte HP innovative løsninger for skolesektoren.

Vi opplever en god start for nye HP i 2016, sier Verner Hølleland.

* Preliminære tall for 4.kvartal fra IDC: