Sonans Utdanning har valgt Windows 8-nettbrettet HP ElitePad fra HP i samarbeid med ePartner

Pressemelding  •  10-06-2013 08:00 CEST

Fornebu torsdag 3.juni 2013 – Alle nye studenter (førsteklassinger i de videregående skolene) i tillegg til lærere ved Sonans Utdanning vil ved studiestart  høsten 2013 få tildelt hver sin HP ElitePad 900. Godt over 300 enheter har Sonans Utdanning kjøpt inn via ePartner.

Sonans Utdanning er en ledende aktør innen privatistundervisning i Norge og driver i tillegg tre videregående skoler.  Sonans vektlegger moderne teknologi og innovativ undervisningsmetodikk, og ser potensialet som ligger i digitale verktøy med hensyn til undervisning.

Etter en tid med testing av ulike nettbrett falt valget på HP Elitepad 900. Nettbrett gir en annen læringsopplevelse enn tradisjonell undervisning via bøker og papir.

Terje Ravnsborg ved Sonans Utdanning forteller at det er et stort fortrinn at HP Elitepad 900 benytter et operativsystem som allerede er kjent for lærerne samt at den fungerer optimalt med skolens læringsplattform its Learning.  HP Elitepad har alt et ordinært nettbrett skal ha, men i tillegg fungerer den sømløst med den eksisterende læringsplattformen som skolen benytter. Terje forteller at HP Elitepad 900 skiller seg fra andre nettbrett ved bruk av robuste materialer og et unikt sett av tilbehør. Den viste også bedre ytelse enn de andre nettbrettene som ble testet.

«Sonans Utdannings krav til et nettbrett er at enheten skal være lett, rask å starte og med  god batteritid.  En god tastaturløsning er et krav ettersom elevene skal bruke enheten til å skrive oppgaver og lignende på. I tillegg har ElitePads productivity jacket USB-utganger slik at man kan koble til mus. I mine øyne er ElitePads tastaturløsning overlegen i forhold til andre nettbrett.  Et annet krav er at enheten må kommunisere med den eksisterende infrastrukturen som skolen bruker; Microsoft Windows ®», forteller Marius Robbestad, hos HPs samarbeidsparnter ePartner.  «HP Elitepad 900 har alt dette samt en brukervennlig formfaktor og elegant design som ikke går på bekostning av robusthet».

Fram til nå har man ved 90 % av skolene til Sonans Utdanning benyttet seg av tradisjonelle skolebøker. Fra høsten av vil de nye elevene ta med seg nettbrettet, og med det skolebøkene fra skolen og hjem. Sonans har inngått en avtale med forlagene slik at alle lærebøkene skal ligge klare til å bli lastet ved studiestart. Den enkelte elev vil få sin unike kode med tilgang til å laste ned nettbøkene.

«Når Sonans sine videregående skoler nå går over til HP Eitepad 900 og dermed kun bruk av digitale skolebøker på nettbrett, slipper vi den store administrasjonen av skolebøker, og man har muligheten til å kunne gjøre notater og utføre søk direkte i læreboken. Våre studenter og lærere kan se fram til studiestart, hvor de får ta i bruk de beste hjelpemidlene tilgjengelig, i tråd med Sonans Utdanning sin strategi», sier Terje Ravnsborg, IT-direktør ved Sonans Utdanning.

Om Sonans Utdanning
Sonans Utdanning har drevet studieforberedende utdanning siden 1989 og er en ledende aktør innen privatistundervisning i Norge. Vi gir privatistundervisning ved 8 stedbundne skoler og via våre nettstudier. Sonans har også tre videregående skoler.

Om ePartner
ePartners kjernevirksomhet er effektivisering av innkjøp samt optimalisering av avtaler og priser på IKT-anskaffelser. Vi gjør dette gjennom kvalifisert innkjøpsrådgivning, høyt servicenivå og tilrettelegging av riktig beslutningsunderlag for våre kunder. For mer informasjon om ePartner, besøk: www.epartner.no

HP lager nye muligheter for at teknologi skal være meningsfull for mennesker, bedrifter, styresmakter og samfunn. HP er verdens største teknologiselskap, og har en portefølje som dekker utskrift, personlig databehandling, programvare, tjenester og IT-infrastruktur, for å løse kundeproblemer. Mer informasjon om HP (NYSE: HPQ) er tilgjengelig på http://www.hp.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom