Huawei er verdens nest største smarttelefonprodusent

(Fornebu 2. august 2018) Huawei er for første gang verdens nest største produsent av smarttelefoner. Det er særlig flaggskipet P20 Pro, som har bidratt til det gode salgsresultatet.

I følge analyseselskapet IDC har Huawei en årlig vekst på 41 prosent i det globale salget av smarttelefoner. Huawei leverte 38,4 millioner smarttelefoner i 2. kvartal 2017 mot hele 54,2 millioner enheter i 2. kvartal 2018.

For region CEE og Norden, som Norge er en del av, er den årlige veksten desto mer imponerende, og på hele 56 prosent.

- Dette er en fantastisk bekreftelse på at vi har en sterk merkevare, dyktige ansatte og ikke minst at kundene mener vi har de beste produktene på markedet. Vi vil gjøre vårt beste for å fortsette slik, sier Tom Tang, leder for Huaweis forbrukerelektronikk i Norge.

Huaweis sterke salgsvekst ble i stor grad styrket med introduksjonen av Huaweis nye flaggskip P20 Pro i mars i år. Toppmodellen er utstyrt med et revolusjonerende Leica trippelkamera, AI stabiliseringsteknologi som tillater nattmodus og 5x Hybrid Zoom. I tillegg er fargen Twilight, som er inspirert av Aurora borealis (nordlyset), særlig populær blant kjøperne.

• Økonomi, finans

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei leverer kunnskap, teknologi, tjenester, utstyr og produkter til teleselskaper, offentlig og privat næringsliv og konsumenter. Vi er en av få aktører som utvikler standarder og utstyr til 5G, neste generasjons mobilnett.

Huawei klatrer årlig på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.