Hudya går inn i refinansieringsmarkedet i Danmark

Pressemelding   •   apr 04, 2019 15:07 CEST

Christer Odden, Chief Executive Officer, åpner dørene for Aconto Danmark, og tilbyr kundene en sammenligningstjeneste som gir danskene mulighet for å innhente og finne de beste lånetilbudene. Foto: Majken Svorstøl

Hudyas norske datterselskap Aconto.no har 30 års erfaring med å refinansiere nordmenns forbrukslån og kredittkortgjeld med bedre betingelser. Onsdag 3. april står Danmark for tur, når Christer Odden lanserer Hudyas refinansieringsvirksomhet Aconto i Danmark.

Hudyas datterselskap Aconto.no er en av de største refinansieringsagentene i Norge, og samarbeider med hele 17 banker for å finne de beste lånetilbudene til kundene. Etter nærmere 30 år i bransjen har Aconto lang erfaring med å hjelpe kunder å spare titusenvis av kroner på å samle smålån eller kredittkort i ett forbrukslån.

Nå utvider selskapet virksomheten sin, og det danske markedet står for tur.

Plug & play

Arbeidet med lanseringen i Danmark ledes av Christer Odden, Chief Executive Officer i Aconto Danmark. I god Hudya-ånd skal han hjelpe danske låntakere å spare både tid og penger slik at de får en enklere hverdag.

– Vi har god erfaring fra det norske markedet, med et gjennomarbeidet system og kundehåndtering i verdensklasse. Det blir plug & play på det vi allerede har, samt nødvendig, menneskelig kontakt med kunden, forklarer Odden.

Han leder arbeidet fra København, og skal bruke ressurser fra hovedkontoret i Oslo til å håndtere kundebehandling og kundeservice.

– Vi starter med eksisterende ressurser for å optimalisere arbeidet og holde kostnadene nede. Når alt er satt i gang, er planen å ansette lokale ressurser i København fra og med juni, forteller Odden.

Soft-launch for å teste markedet

Christer Odden kommer fra stillingen som Digital Director og Head of Marketing i Aconto.no, og vil nå teste ut ulike markedsføringstiltak.

– Vi soft-launcher torsdag 4. april, og setter i gang med å teste digitale mediekjøp på utvalgte kanaler og sammenligningssider. Slik finner vi raskt ut hvor vi treffer målgruppen vår, og får samtidig vist oss frem i markedet, forklarer han.

Få aktører i bransjen i Danmark

Det danske refinansieringsmarkedet skiller seg merkbart fra det norske, med til dels store kulturelle forskjeller når det gjelder sammenligning av lån og refinansiering.

– I Danmark er kredittkort-markedet omkring 1/4-del av det norske, og majoriteten av kredittlånene stammer fra kvikklån via SMS med renteomkostninger på opp mot 759 prosent. Danskene er heller ikke vant til å sammenligne banktjenester, forklarer Odden.

– Når vi trer inn i det danske refinansieringsmarkedet, går vi inn i en verden hvor sammenligning av tilbydere er nokså nytt. Det gir oss gode muligheter for å ta markedsandeler i dette segmentet, spår Odden.

– Vi er den tredje aktøren i Danmark. Vår kostnadsfrie sammenligningsservice innen refinansiering bør være svært kjærkommen for danskene, og vi har gode utsikter for å få sorte tall for Hudyas fintech-aktivitet i Danmark allerede første året, avslutter Christer Odden.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Børge Leknes, CEO i Hudya Group AS, mob: 934 80 312 eller e-post bl@hudya.no

Morten Kvam, Chief Communications Officer i Hudya Group, mob: 930 28 970 eller e-post mk@hudya.no

Christer Odden, Chief Executive Officer Aconto Danmark, mob. +45 28 18 42 10 eller e-post cho@aconto.dk

Hudya er et fremtidsrettet, norsk konsern med virksomhet i Sverige, Danmark og Norge, og nærmere 200 ansatte. Vi sparer kundene våre for tid og penger, og har bygget en unik, digital plattform hvor vi har samlet tjenester både privatpersoner og bedrifter har behov for, på ett sted. I dag tilbyr vi mobil, strøm, forsikring og refinansiering til ærlige vilkår og priser. Vi har internasjonale ambisjoner, og jobber mot å skape og distribuere tjenester til en lav kostnad over hele verden, med oppstart i Skandinavia.