Hudya Group etablerer bankvertikal gjennom oppkjøp

Pressemelding   •   jul 31, 2018 08:36 CEST

Hudya Groups ledelse: Fra venstre: Pål Lauvrak, Chief Concept Officer, Niclas Öst, Country Manager Sweden, Børge Leknes, CEO, Carsten Müller, Country Manager Denmark, Morten Kvam, Chief Communications Officer og Greger Teigre Wedel, CTO.

Hudya Group etablerer bankvertikal gjennom oppkjøp

Oslo-baserte Hudya Group AS har kjøpt to av de mest sentrale aktørene innen distribusjon av lån i Norge, Aconto.no AS og Lendr AS. Overtagelsen skjedde formelt 30. juli. Driften i Aconto og Lendr isolert sett skal videreføres, samtidig som synergier på forskjellige områder hentes ut i både Norge, Sverige og Danmark.

— Med dette oppkjøpet har vi tatt et viktig skritt i retning av å etablere vårt fjerde forretningsområde, bankvertikalen, sier Børger Leknes, CEO i Hudya Group AS. Hudya har allerede lansert tjenestene strøm, telefoni og forsikring på Hudya-plattformen, og Leknes understreker at Aconto og Lendr var ideelle oppkjøpskandidater for Hudya.

— Gjennom Aconto og Lendr tilføres Hudya Group en betydelig kundetilgang, omsetning og solid bunnlinje i tillegg til relevant kompetanse innenfor bankvirksomhet, og dette er et viktig ledd i Hudyas fintech-strategi. Både ledelsen og ansatte i Aconto og Lendr besitter mye fagkompetanse om bankbransjen, og ikke minst har de bevist over tid at de kan gjennomføre effektive og profesjonelle salgsprosesser mot kunder som er veldig relevante for Hudya-plattformen, sier Leknes.

Betydelige synergier

Oppkjøpet gir både Hudya og Aconto mange muligheter.

— Ledelsen og eierne i Aconto har stor tro på menneskene bak Hudya og Hudya som konsept med gode, enkle og transparente løsninger for hverdagsøkonomien; alt på ett sted. Derfor velger vi å investere et større beløp for å få en sterk posisjon på eiersiden i Hudya, sier Christoffer Kleppen, administrerende direktør i Aconto.no AS.

— Ikke minst har vi sett et veldig godt grunnlag for betydelige synergier oss imellom, fortsetter han.

— Denne våren gjennomførte vi en vellykket pilot der Hudya tilbød forsikringer til deler av Acontos kundebase. Aconto behandler flere tusen lånesøknader hver måned, og 95% av kundene våre kommer til oss for å få bedre rente og betingelser på lån de allerede har. Kundene har tillit til Aconto fordi vi har skaffet dem langt bedre avtaler på lån, og et overveldende antall av disse kundene har valgt å takke ja til Hudyas forsikringsløsning, forteller Kleppen videre.

—Hypotesen vi hadde før igangsettelsen av piloten holder mål; våre bevisste kunder takker ja til å la oss skaffe dem bedre avtaler også på andre produkter som påvirker økonomien, avslutter Kleppen.

100% eierskap

Hudya er opptatt av at virksomhetene i konsernet styrer mot samme mål om å oppnå de beste løsningene for Hudyas kunder og Hudya som konsern. For å sikre felles agenda og målsetting blant alle involverte, har Hudya kjøpt 100% av aksjene i selskapene som er kjøpt opp. Det samme er tilfellet for oppkjøpet av Aconto og Lendr, der oppgjøret stort sett følger Hudya sin etablerte fordeling på 1/3 kontanter, 1/3 «earn out» og 1/3 i aksjer i Hudya Group.

— En modell som Hudyas, som etablerer og bygger stadig sterkere kundelojalitet, er en «winning formula» og Acontos eiere og ansatte er veldig godt fornøyd med å bli en del av Hudya-konsernet, avslutter Christoffer Kleppen i Aconto og Lendr.

Hudya er et fremtidsrettet, norsk konsern med virksomhet i Sverige, Danmark og Norge, og nærmere 300 ansatte. Vi sparer kundene våre for tid og penger, og har bygget en unik, digital plattform hvor vi har samlet tjenester både privatpersoner og bedrifter har behov for, på ett sted. I dag tilbyr vi mobil, strøm, forsikring og refinansiering til ærlige vilkår og priser. Vi har internasjonale ambisjoner, og jobber mot å skape og distribuere tjenester til en lav kostnad over hele verden, med oppstart i Skandinavia.