Helt nye Hyundai KONA electric fotografert i Oslo. Foto: Hyundai/Patchwork

​Dette koster helt nye Hyundai KONA electric

Hyundai Motor Norway har opplevd tidenes interesse for en ny bilmodell med helt nye KONA electric. Allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha passert 20.000 personer. Nå er prisene klare, og de blir svært konkurransedyktige.

- Vi legger oss på et prisnivå som er ekstremt attraktivt, og som gjør at kundene får utrolig mye utstyr, avansert teknologi og fantastisk rekkevidde til en meget fornuftig pris, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway, og fortsetter:

- Mange kunder har ventet lenge på disse prisene, og det samme har vi. Det er dermed en stor glede å kunne presentere prisene i dag. Vi har kjørt en så åpen prosess som mulig siden vi først åpnet interessentlisten 13. juni i fjor, og har stort sett sendt ut et nyhetsbrev i måneden. Det har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, men vi må innrømme at venting på pris har vært litt utfordrende. Det gjør dagen i dag ekstra gledelig.

Helt nye Hyundai KONA electric er årets desidert viktigste bilnyhet fra Hyundai, og er en modell som har satt rekorder hva angår forhåndsinteresse. Gjennom å kombinere to av de aller heteste trendene i markedet – elbil med lang rekkevidde og kompakt-SUV – har Hyundai skapt en bil som er akkurat det nordmenn vil ha.

- Med et batteri på hele 64 kWt har Hyundai KONA electric en rekkevidde som etter den strenge nye EU-syklusen WLTP er på tett oppunder 50 mil. Med andre ord er dette den første rimelige bilen i markedet hvor man realistisk sett kan forvente svært lang helelektrisk rekkevidde, sier Stenbo i Hyundai Motor Norway.

Enkelt og oversiktelig

Hyundai Motor Norway har besluttet å tilby KONA electric kun med den største batteripakken og motoren i Norge. Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP), kraftig elmotor på 204 hk og et stort lithium-ion polymerbatteri på 64 kWt bringer KONA electric en helt ny generasjon av fullelektrisk mobilitet til kundene. Med en meget avansert drivlinje, et raffinert chassis og solide crossover-egenskaper byr KONA electric på dét norske kunder ønsker.

- Vi har lært mye av etterspørselen etter IONIQ electric, og ønsker dermed å tilby et så enkelt og kundevennlig modellutvalg som overhodet mulig, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

- Når det gjelder IONIQ velger svært mange en fullutstyrt versjon med skinninteriør, og vi ser at andelen som velger laveste utstyrsnivå er forsvinnende liten.

Dermed tilbys bilen kun i ett fullutstyrt utstyrsnivå; KONA electric Teknikk. Det eneste man trenger å avgjøre er om man i tillegg ønsker skinninteriør med ventilerte seter, eller kombinasjonen skinninteriør med ventilerte seter og soltak.

KONA electric Teknikk inneholder nær sagt alt utstyr som finnes tilgjengelig på moderne biler, og bilen inkluderer som standard blant annet:

• Head-up display med hastighet, navigasjon- og multimedieinformasjon
  • SmartSense (Safety Pack) med FCA (Automatisk nødbrems, med fotgjengergjenkjenning)
  • Frontkollisjonsvarsler
  • Aktiv filholder
  • Tretthetsvarsler
  • Adaptiv smart cruise control
  • Full-LED hovedlykter med automatisk fjernlysdimming
  • Smart skiltleser
  • Varmepumpe
  • Batterivarmer
  • Oppvarmet skinnratt
  • Oppvarmede forseter
  • Automatisk klimaanlegg med «Driver Only»-funksjon
  • 10-veis elektrisk justerbare fører- og passasjerseter
  • Blindsonevarsler
  • Ryggeradar for kryssende trafikk
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer
  • 8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay
  • KRELL premium lydanlegg med 8 høyttalere inkludert subwoofer og ekstern forsterker
  • Navigasjon med DAB+ radio og bluetooth handsfree
  • Smart Key-nøkkeløs lås og start
  • Trådløs lader til mobiltelefon
  • Privacy glass (tonede ruter fra B-stolpen)
  • 64 kWt Lithium-ion polymerbatteri med aktiv væskekjøling
  • Super Vision instrument display (7.0" TFT farge-LCD)
  • 17" aerodynamiske lettmetallfelg

I tillegg får bilen utstyr som smart regenerering, som ved hjelp av radarer automatisk bruker regenerering til å bremse og tilpasse bilens fart til trafikken foran. Sammen med IONIQ electric er KONA electric også den eneste bilen i sin prisklasse som kan hurtiglade på opptil 100 kW (DC). Lading skjer via den vedtatte europeiske standarden Type2 CCS Combo.

Det eneste man trenger å velge i tillegg er altså om man vil ha:

• Skinninteriør med ventilerte forseter

• Skinninteriør med ventilerte forseter, kombinert med soltak

Biler med skinninteriør får i tillegg oppgradert dashbord med myke materialer og skinntrekk i dører, og biler med soltak får også LED interiørbelysning.

Med andre ord er KONA electric importert av Hyundai Motor Norway tilpasset norske kunders behov, med svært høyt utstyrsnivå som standard.

Prisene er som følger:

KONA electric 64 kWt Teknikk 325.900 kroner

KONA electric 64 kWt Teknikk med skinninteriør 335.900 kroner

KONA electric 64 kWt Teknikk med soltak og skinninteriør 345.900 kroner

Metallic lakk koster  4.900 kroner.

Prisene inkluderer veiledende frakt- og leveringsomkostninger på 10.900 kroner levert Drammen.

- Med disse prisene plasserer vi oss svært godt i forhold til våre konkurrenter. Hyundai KONA electric har den lengste rekkevidden av noen elbil i sitt segment, og bilen har et utstyrsnivå bare premiumbiler kan matche. Dette er en av de mest avanserte bilene på markedet, og vi er svært fornøyde med prisene vi presenterer i dag, sier Knudsen.

De første  kundebilene er ventet til Norge i juli.

Kunder som har meldt forhåndinteresse får muligheten til å bestille sin bil allerede fra og med i morgen, 1. juni 2018. Disse vil få mulighet til å bestille bil eksklusivt frem til og med 17. juni 2018. Alle detaljer rundt dette blir kommunisert gjennom et eget nyhetsbrev til disse kundene. Deretter vil det åpnes for ordinære bestillinger fra 2. juli.

Hyundai Motor Company i Korea er en av verdens største bilprodusenter med over 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet 55 forhandlere, og har solgt over 100 000 biler siden merket kom til landet i 1992.