En bil, flere valg av el-motor

Pressemelding   •   des 10, 2015 07:14 CET

Hyundai skal nå lansere IONIQ, en helt ny bilmodell hvor brukeren selv kan bestemme hva slags elektrisk motor man ønsker. IONIQ kommer nemlig i tre forskjellige utgaver; som hybrid (HEV), som ladbar hybrid (PHEV) eller som ren batterielektrisk (BEV) bil. Det betyr at man først kan velge kjøremønster og behov før man bestemmer seg for hvilke type elektrisk motor som passer best til hver enkelt bilkjøper. De første utgavene av IONIQ er ventet til Norge høsten 2016.

Les mer om IONIQ, som har verdenspremiere i Korea i januar og europapremiere i Geneve i mars, i vedlagte pressemelding.

I tillegg til IONIQ tilbyr Hyundai, som første i verden, den serieproduserte hydrogenelektriske ix35 Fuel Cell (FCEV). Den er til salgs i 12 europeiske land i tillegg til Norge, Nord-Amerika og Korea. SUVen bruker hydrogen som drivstoff for en 99Kw/136 HK elektrisk motor med toppfart på 160 km/t. Rekkevidden er opp til 600 km på en fylling og eneste utslipp er vanndamp. Les mer om ix35 Fuel Cell her.

Hyundai Motor Company i Korea er en verdens største bilprodusent nærmere 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet 67 forhandlere, og har solgt nærmere 100 000 biler siden merket kom til landet i 1992.

Kommentarer (0)