Hyundai lanserer IONIQ som eget dedikert undermerke for elbiler. Foto: Hyundai

​Helt ny elbil fra Hyundai kommer tidlig i 2021 – IONIQ blir dedikert elbilmerke

• Hyundai lanserer nå IONIQ som dedikert elbilmerke
  • Selskapets mål er å tilby tilkoblet og smart mobilitet med helt nye modeller under IONIQ-merket
  • Hyundai introduserer tre nye og innovative elbiler i løpet av en fireårsperiode, først ut er IONIQ 5 som er en helelektrisk familie-CUV basert på konseptbilen 45. IONIQ 5 kommer tidlig i 2021.
  • De nye elbilene er alle basert på Hyundais helt nye dedikerte elbilplattform E-GMP.
  • Det nye merket er en konkretisering av Hyundais forpliktelse overfor kundene, og selskapets mål om å tilby en differensiert opplevelse gjennom elektrifisering.
  • Hyundai feiret lanseringen av det nye merket ved å gjøre landemerket London Eye om til en gigantisk Q med LED-lys.

Hyundai Motor Company åpner i dag et nytt kapittel som en leder på elektrisk mobilitet gjennom å lansere IONIQ som eget dedikert undermerke for en ny modellrekke av rene elbiler.

Under merkevaren IONIQ vil Hyundai Motor Company tilby et bredt utvalg av bilmodeller som gir individualisert elektrisk mobilitet, tilpasset ulike kunders behov.

Hyundai vil introdusere tre helt nye og dedikerte elbiler under IONIQ-merket i løpet av de fire kommende årene, og enda flere innovative modeller vil komme i årene som følger. Den hyppige lanseringsplanen er en konsekvens av raskt voksende etterspørsel, og legger i tillegg grunnlaget for Hyundais plan om å være en leder i det globale elbilmarkedet.

For å oppfylle Hyundais merkevisjon vil selskapet utnytte sin ekspertise som elbilprodusent. Det vil blant annet gi ultrarask lynlading, smarte og dedikerte interiørløsninger og ren batterienergi. Samtidig vil dette kombineres med fremtidsinnovasjoner som smelter sammen design, teknologi og tjenester til integrert funksjonalitet både i og utenfor bilen.

- IONIQ som merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho.

- Med et fornyet fokus på livet i en tilkoblet verden, vil vi tilby elektriske opplevelser som er helt i tråd med en miljøvennlig livsstil.

IONIQ gjenfødes

IONIQ er et velkjent navn i markedet, og er velrenommert for innovasjon innen elektrisk mobilitet. IONIQ er en sammensetningen av ordene «ion» og «unique», og ble først lansert gjennom Hyundais Project IONIQ. Dette er et langsiktig forsknings- og utviklingsprosjekt fokusert på miljøvennlig transport. Basert på dette prosjektet lanserte Hyundai modellen IONIQ i 2016. Denne modellen er den første og eneste i verden som på en og samme plattform tilbyr valget mellom tre elektriske drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid eller ren elbil. Nå representerer IONIQ Hyundais stadig økende forpliktelser til bærekraft og innovasjon, og merket vil bli helt sentralt i oppnåelsen av selskapets målsetninger for utslippsfri mobilitet.

Merket IONIQ ble skapet for å smelte sammen innovativ mobilitet med miljøvennlige ytelser, og har så langt vært helt sentralt i utviklingen av elektriske fremskritt. IONIQ vil i fortsettelsen skape en ny balanse i miljøvennlige mobilitetsløsninger, gjennom å synkronisere nullutslippsprodukter med et økosystem av smarte livsstilsløsninger.

IONIQ 5 / IONIQ 6 / IONIQ 7

Hyundai vil lansere en portefølje av elbiler med numeriske navn under det nye merket. Partall skal brukes for sedaner, mens oddetall skal brukes for SUVer.

Den første modellen som introduseres under det nye IONIQ-merket er familie-CUVen IONIQ 5 som kommer tidlig i 2021. IONIQ 5 er basert på konseptbilen 45, som ble vist for første gang under bilmessen i Frankfurt (IAA) i 2019. Konseptbilen var en hyllest til Hyundais aller første konseptbil, Hyundai Pony Coupe Concept.

I IONIQ 5 har designerne hentet inspirasjon fra fortiden og integrert dette med banebrytende løsninger, som parametriske piksler. Dette er et helt unikt designelement som Hyundais designere vil benytte i IONIQ-modellene.

I 2022 følger den sportslige sedanen IONIQ 6, som er basert på den elektriske konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020. Deretter følger den store SUVen IONIQ 7 tidlig i 2024. Prophecys eksteriørdesign er karakterisert av en ikonisk silhuett med perfekte proporsjoner.

IONIQ-modellene knyttes sammen av et temaet «Timeless Design». Bilene vil alle være inspirert av fortiden, men samtidig være broen inn i fremtiden.

- IONIQ som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et fantastisk spennende utvalg av nye modeller. Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

E-GMP plattformen

De nye modellene under IONIQ-merket vil alle være basert på Hyundais helt nye «Electric Global Modular Platform», også kjent som E-GMP. Det vil gi bilene svært rask lading og rikelig med rekkevidde.

Den nye dedikerte elbilplattformen gjør også at Hyundai kan tenke helt nytt om bilinteriør, og heller skape «smart living spaces». Dette innebærer blant annet seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter og underholdning, og unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer. Paradigmeskiftet i plattformen vil strekke seg inn i brukergrensesnittene, som vil være enkle, intuitive og ergonomiske.

Strategy 2025

Hyundai Motor Group lanserte nylig gruppens målsetning om å bli en leder på elbiler globalt i 2025 gjennom et årlig salg på én million elbiler, og dermed 10 prosent markedsandel.

Under «Strategy 2025» har Hyundai Motor Company alene en ambisjon om å være en av verdens tre største elbilmerker samme år, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.

Lanseringen av IONIQ som eget undermerke for dedikerte elbiler forsterker Hyundais engasjement for utslippsfri mobilitet, og reflekterer selskapets pågående endring fra tradisjonell bilprodusent til en tilbyder av smarte mobilitetsløsninger med nullutslipp.

IONIQ-event i London

Hyundai har allerede feiret lanseringen av det nye IONIQ-merket ved å gjøre turistattraksjonen London Eye om til en gigantisk Q med en stor lysinstallasjon. Dette skjedde rett før gjenåpningen av den verdenskjente attraksjonen etter Coronarestriksjonene, og markerer Hyundais første event i kampanjen «I’m in Charge». Dette er en IONIQ-kampanje dedikert til miljøet og mangfoldet av livsstiler.

Ved å melde ankomsten til nye IONIQ, markerer dessuten Hyundais lysinstallasjon starten på en ny æra av elektrisk mobilitet, hvor kunden settes helt i fokus.

Se hvordan Hyundai gjorde London Eye til en gigantisk Q her: https://youtu.be/PL1scZfgrDA.