Hyundais konseptbil 45. Foto: Hyundai

Hyundai med nytt strategisk veikart - skal være en av verdens tre største elbilprodusenter i 2025

Hyundai Motor Company presenterer et ambisiøst veikart for hvordan selskapet skal sikre sin posisjon som en innovatør innen miljøvennlige og fremtidsrettede mobilitetsløsninger.

I tråd med det nye veikartet, kalt Strategy 2025, vil selskapet utvikle Smart Mobility Device og Smart Mobility Service som to kjernepilarer for selskapets virksomhet. Synergiene mellom disse to pilarene er ventet å legge til rette for Hyundais overgang til en leverandør av smarte mobilitetsløsninger (Smart Mobility Solution Provider).

Smart Mobility Device vil gi produkter som er optimalisert for tjenestene selskapet tilbyr, og legger også grunnsteinene for selskapets tjenestevirksomhet. Smart Mobility Service-operasjonene vil på sin side gi persontilpasset innhold og tjenester i produktene.

Hyundais planer for Smart Mobility Device inkluderer en bred portefølje av produktgrupper utover biler. Dette inkluderer Personal Air Vehicle (PAV, flyvende personlig kjøretøy), robotteknologi og «last mile»-mobilitet. Hyundai vil styrke sin produksjonskapasitet for å bygge produkter som gir kunder en sømløs mobilitetsopplevelse.

Hyundai vil blant annet utvikle en plattform for urban luftmobilitet (Urban Air Mobility, UAM) gjennom å kombinere PAV med tilpassede mobilitetstjenester.

Smart Mobility Service er et nytt forretningsområde for Hyundai, som vil bli utviklet som en sentral strategisk pilar for fremtidige forretningsmuligheter. Tjenester og innhold vil bli persontilpasset og tilbudt gjennom en integrert plattform for å gi kundene maksimal nytte.

De to pilarene er overordnede i tre nøkkelretninger som selskapet har definert: å forbedre lønnsomheten i kjøretøyer med forbrenningsmotor, å sikre lederskapet selskapet har innen elektrifisering, og å legge grunnlaget for plattformbaserte forretningsområder.

For å materialisere Strategy 2025 på produktsiden vil Hyundai ha et mål om en jevn og stabil vekst. Dermed vil selskapet søke balanse mellom markedene og modellutvalget, og prioritere langsiktig bærekraft over kortsiktige mål. Selskapet planlegger også å øke lønnsomheten gjennom å samtidig jobbe for bedret kundeverdi og innovasjoner innen kostnadsstrukturer.

I særdeleshet er Hyundais målsetning å sikre lederskapet innen elektrifisering gjennom å selge 670.000 elbiler årlig, og dermed bli en av verdens tre største produsenter av elektriske og hydrogenelektriske biler innen 2025. Dette innebærer produksjon av 560.000 batterielektriske biler og 110.000 hydrogenelektriske biler årlig.

På tjenestesiden søker selskapet å skape en forretningsmodell som kombinerer produkt og tjenester, og vil lansere en integrert mobilitetsplattform for å gi kundene persontilpasset innhold.

Til dette vil Hyundai øremerke 61,1 billioner koreanske won (469,5 milliarder kroner) til investeringer i forskning og utvikling frem til 2025. Innen samme tidshorisont har selskapet et mål om en driftsmargin på åtte prosent på produksjon og salg av biler, samt et mål om fem prosent markedsandel globalt.

Separat fra dette har Hyundai også lansert planer om å gjøre et tilbakekjøp av aksjer for 300 milliarder koreanske won (2,3 milliarder kroner) fra markedet innen februar 2020. Dette som en del av selskapets kontinuerlige arbeid med å øke verdiene for aksjonærer og interessenter, samt arbeidet med å fremme transparent kommunikasjon.

Hyundais nye og omfattende strategiske retning på middels og lang sikt ble presentert av selskapets president og CEO Wonhee Lee under selskapets «CEO Investor Day» i Seoul onsdag 4. desember 2019.

- Nøkkelen i vår fremtidsstrategi er å fokusere på kunder, og å tilby de mest ettertraktede produktene og tjenestene i markedet. Vi ønsker å tilby smarte mobilitetsopplevelser som møter kundenes stadig skiftende behov. Dette vil vi gjøre gjennom å legge til rette for avansert teknologi, sa President Lee, og la til:

- Overgangen til å være en leverandør av smarte mobilitetsløsninger med omfattende tilbud av både produkter og tjenester er midtpunktet i Hyundais fremtidige strategi.

Detaljert informasjon om Strategy 2025 i vedlagte PDF-dokument.

Oppsummering:

• Hyundai skal endres til en leverandør av smarte mobilitetsløsninger (Smart Mobility Solution Provider) innen 2025. Dette skal gjøres gjennom to kjernepilarer:

1.Gjennom pilaren Smart Mobility Device vil Hyundai utvikle seg til en leverandør av mer enn bare biler, og selskapet går inn i Personal Air Vehicle (PAV, flyvende personlig kjøretøy), robotteknologi og «last mile»-mobilitet

2.Smart Mobility Service vil tilgjengeliggjøre persontilpassede tjenester og innhold på en integrert plattform i selskapets kjøretøyer og mobilitetsløsninger

• Hyundai deler et sett av strategiske mål

- Å oppnå balansert og stabil vekst

- Å øke lønnsomheten gjennom enda bedre kundeverdi og innovasjoner innen kostnadsstrukturer

- Å selge 670.000 elektriske og hydrogenelektriske biler årlig; og med det bli en av de tre største elbilprodusentene i verden innen 2025

- Å tilby de fleste av merkets nye modeller med elektriske drivlinjer innen 2030 i utviklede markeder, og innen 2035 i fremvoksende markeder

• Hyundai identifiserer følgende finansielle målsetninger:

- Investere 61,1 billioner koreanske won (469,5 milliarder kroner) i forskning og utvikling av nye teknologier i årene frem til og med 2025

- Driftsmargin på 8 % i selskapets produksjon og salg av biler, samt oppnå en global markedsandel på 5% innen 2025

- Kjøpe tilbake aksjeandeler for 300 milliarder koreanske won (2,3 milliarder kroner) fra markedet innen februar 2020

Hyundai Motor Company i Korea er en av verdens største bilprodusenter med over 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet 55 forhandlere, og har solgt over 100 000 biler siden merket kom til landet i 1992.