Hold brannøvelse med familien

Blogginnlegg   •   mai 09, 2014 14:27 CEST

Norge er på topp over land med flest branner. For å endre på dette må vi alle tenke forebygging i egne hjem. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å avholde brannøvelse med familien. Dette kan redde både mennesker og verdier.

Gjennom TV 2- serien «Hjem igjen» møter vi If- kunder som har opplevd marerittet. Heldigvis var det ingen som omkom i disse brannene, men familiene mistet alt de eide.

Skulle det oppstå en brann hos deg, er det viktig at familien har øvd på hvordan man håndterer situasjonen. Hele familien bør være enige om hva som skal gjøres i tilfelle brann. Sett dere ned og lag en plan i fellesskap. Avtal en møteplass utenfor boligen. Dette er viktig for at man skal ha full oversikt over at alle har kommet seg i trygghet. Undersøkelser har vist at 9 av 10 ikke har avtalt møtested ved brann.

Test alle alternative rømningsveier som for eksempel brannstige, slik at dere vet at de fungerer. Sjekk også at dører og vinduer enkelt kan åpnes fra innsiden. Avtal hvem som går først, og hvem som går sist. Har du små barn, er det lurt å avtale hvem av de voksne som tar hvilket barn. Gjenta gjerne øvelsen flere ganger i året.

Det er også viktig å teste røykvarslere.  Du bør sjekke at slokkeutstyret er lett tilgjengelig og klart til bruk. Utfør selv ettersyn av brannslange og brannslokkeapparat. Husk at slokkeapparater regelmessig skal kontrolleres av fagpersoner.

Øvelse og gode rutiner kan være avgjørende om din familie skulle oppleve marerittet. Det gjør det også enklere å vite hva man skal gjøre dersom det utenkelige likevel skjer.

Her er noen enkle huskeregler:

Redde. Sørg for at alle som oppholder seg i boligen kommer seg trygt ut. Lukk dører og vinduer. Gå til en møteplass dere har blitt enige om på forhånd. Varsle brannvesenet på nødnummer 110. Slokke. Dersom brannen ikke har blitt for stor, forsøk å slokke med husbrannslange eller slokkeapparat. Ikke utsett deg selv for fare.

Jon Berge, informasjonsdirektør
If Skadeforsikring