Samleside: Brann og brannsikkerhet

Blogginnlegg   •   des 10, 2013 07:49 CET

If Sikkerhetssenter i Hobøl har vi blant annet en 110 meter lang fullskala tunnel hvor det er mulig å øve på slokking av brann i bil, vogntog og passasjertog. Fasilitetene har også et eget brannteater, ulike testrom og egen brannbil. (Foto: If Skadeforsikring)

Her finner du alle våre pressemeldinger knyttet til brann og brannsikkerhet det siste året. Hent inspirasjon, og finn tall og fakta til egne saker. Husk å henvise til kilde: If Skadeforsikring. Kontakt oss gjerne for videre hjelp, utdyping og kommentarer.

Barnas beste branntips
La barna være brannsjefer i hjemmet, sier vi her hos forsikringsselskapet If. Det er viktig at barn tidlig lærer om brannfarer. Da er de også med på å oppdra alle voksne.

Nå begynner brannene
I desember og januar brenner det nesten 50 prosent mer enn ellers i året, viser brannstatistikk for de ti siste årene. Sikkerheten starter med barna, mener branneksperter.

Vet ikke om brann i pipa
Flere hundre norske boliger og hytter hadde sist vinter pipebrann uten å være klar over det. Usynlige sprekker i pipene bekymrer forsikringsselskapet If.

Fyller barnerom med brannfeller
Norske barnerom er fulle av plastleker som avgir giftige gasser og fleecetekstiler som smelter under brann.

Tror ikke vi overlever tunnelbrann
Bare 28 prosent stoler på at de klarer å komme seg ut av en brennende tunnel, viser en ny undersøkelse.

Vi vasker tøy mens vi sover
Mange tyr til natta for å få skittentøyet rent, viser ny undersøkelse. Én av ti branner i vaskemaskiner skjer nattestid.

Komfyren er hjemmets brannversting
Årlig starter minst 150 boligbranner på komfyren. Likevel gjør vi svært lite for å sikre oss. Bare 6 prosent har montert komfyrvakt, en teknisk innretning som forebygger komfyrbrann.

Borettslag øver ikke på brann
Nesten ingen borettslag har brannøvelser, viser undersøkelse. Brannfolk fortviler over manglende opplysninger om hvem som trenger hjelp til å komme seg ut ved brann.

Ti myter om lyn og torden
Tordenvær er i emning når varm, fuktig luft stiger fra oppvarmet bakke. Mens noen myter
om lyn er sanne, er andre mer tvilsomme.

Aner ikke at røykvarslerne streiker
Sjekk røykvarslerne på hytta i sommer. Batteriene kan være flate uten at du får den minste påminnelse, påpeker If Skadeforsikring.

Tenker på brann, menn sjekker ikke rømningsveier
En ny undersøkelse viser at nordmenn flest eropptatt av brannsikkerhet når de er på utenlandsferie. Men de glemmer å sjekke ut rømningsveiene.

Båtbrann starter i det elektriske
Billige og dårlige hovedstrømbrytere er ofte årsak til båtbranner. Sjekk det elektriske anlegget før båtsesongen starter for alvor, råder If Skadeforsikring. Her kan du se hvor dramatisk en båtbrann utvikler seg.

Nordmenn eier mer enn de tror
Nordmenn anslår verdien av innboet sitt langt lavere enn hva som som er faktisk er tilfelle, viser ferske tall fra forsikringsselskapet If. I velstandssamfunnet mister vi lett oversikten over eiendelene våre, påpeker forsikringsselskapet.

Sjekker ikke datoen på grillslangen
Mange er ikke klar over at slangen på gassgrillen er merket med datostempling. Atskillige slurver med å bytte ut gasslangen, og utsetter dermed både seg selv og andre for brann- og eksplosjonsfare, påpeker forsikringsselskapet If.

Ekstra viktig å tenke på brannsikkerhet i New York
250.000 nordmenn vil reise til New York i 2013. Nordmenn er uvant med å bo i høyden, og tenker ikke på at innkvartering der innebærer andre utfordringer enn å overnatte i lave bygninger. Norsk brannvernforening og Europeiske Reiseforsikring ber folk sette seg inn brannsikringstiltak og evakueringsplaner, og ta med reiserøykvarsler.

Gå sikkerhetsrunden før du legger deg
Med en rask og enkel sjekk i huset før du legger deg om kveldene i julemåneden, kunne svært mange boligbranner vært unngått. If Skadeforsikring lanserer derfor nå «sikkerhetsrunden» - noen enkle sjekkpunkter alle kan gjennomføre.

Advarer mot feil røykvarsler
For første gang er det enighet om at optisk røykvarsler er bedre enn ionisk. Men ni av ti nordmenn vet ikke forskjellen.