Samleside: Sikkert hus og hjem

Blogginnlegg   •   des 17, 2013 07:45 CET

Når det oppstår en skade i et hjem, er det viktig å komme raskt i gang med skadesanering og gjenoppbygging. (Foto: If Skadeforsikring)

Her finner du alle våre pressemeldinger knyttet til sikkerhet og skader i hus og hjem det siste året. Hent inspirasjon, og finn tall og fakta til egne saker. Husk å henvise til kilde: If Skadeforsikring. Kontakt oss gjerne for videre hjelp, utdyping og kommentarer.

Våre pressemeldinger om brann og brannsikkerhet finner du her.

Frykter hybelpøbel, går glipp av tusener
Huseiere avstår fra titusenvis av kroner i skattefrie inntekter. De frykter at hybelen eller utleieleiligheten skal bli ramponert.

Nabokrangling hele året
Halvparten avalle nabokrangel-sakene If Skadeforsikring får innmeldt skjer i disse dager. Hekker og trær ligger på krangletoppen. I noen tilfeller har folk tatt seg inn på tomten til naboen og hogd ned trær mens naboen var bortreist. Andre spør om lov til å hogge og får nei, men velger å hogge likevel. Da havner saken ofte i rettsapparatet.

Nordmenn eier mer enn de tror
Nordmenn anslår verdien av innboet sitt langt lavere enn hva som som er faktisk er tilfelle, viser ferske tall fra forsikringsselskapet If. I velstandssamfunnet mister vi lett oversikten over eiendelene våre, påpeker forsikringsselskapet.

1 av 3 frykter kriminalitet
Til tross for at vi bor i et av verdens tryggeste land: Hver tredje nordmann er redd for å bli utsatt for kriminalitet, viser en ny undersøkelse.

Rotteskader for 50 millioner
Rotter holder seg vanligvis i kloakken, men om sommeren er de også aktive på bakkenivå. Huseiere, rørleggere og snekkere må ta grep for å unngå at rottene invaderer hus, mener If.

Flommen på retur, venter flere skader
Flommen på Østlandet er på retur, men forsikringsselskapet If venter fortsatt en del skademeldinger.

Måk taket før mildværet
Taket blir blytungt når mildvær kommer etter stort snøfall. Bygningen kan få store belastningsskader – og i verste fall kan taket kollapse. Pass på å måke taket før det er for sent, råder If Skadeforsikring.

Påsketyver på gulljakt
Høye gullpriser gjør smykker spesielt attraktive for påsketyvene. Unngå å oppbevare smykkene lett tilgjengelig på bad og soverom, er rådet fra forsikringsselskapet If.

- Beredere må sikres bedre
De nye reglene for sikring av varmtvannsberedere er ikke strenge nok, mener fagfolk.

Unngå skøytebane i stua
Huseieren hadde verken stengt hagevanningen eller koblet fra hageslangen da kulda kom forrige vinter. Vannrøret ut til hagevannkranen sprakk tidlig i kuldeperioden og gjennom flere dager fosset vannet inn i villaen og forårsaket millionskader.