Samleside: Trafikksikkerhet og -ulykker

Blogginnlegg   •   des 12, 2013 07:50 CET

Bedre samhandling mellom alle trafikanter får ned ulykkestallene på veiene våre. Vis hensyn til hverandre trafikken, er anmodningen til forsikringsselskapet If. (Foto: If Skadeforsikring)

Her finner du alle våre pressemeldinger knyttet til trafikksikkerhet og -ulykker det siste året. Hent inspirasjon, og finn tall og fakta til egne saker. Husk å henvise til kilde: If Skadeforsikring. Kontakt oss gjerne for videre hjelp, utdyping og kommentarer.

Ja til Segway på norske fortau, scooterkjøring overalt og økte fartsgrenser
I følge en ny undersøkelse fra If Skadeforsikring, har statsminister Erna Solberg folket på sin side i oppmykningen av regelverket innen samferdselen.

Gammel gummi på norske veier
Vinterdekkene til over 130 000 privatbiler kan ha gått ut på dato og være trafikkfarlige, viser nye tall.

Nå er det farlig til fots
Ut i trafikken? Pass opp - november er nemlig årets farligste måned for fotgjengere, viser fersk analyse.

Tror ikke vi overlever tunnelbrann
Bare 28 prosent stoler på at de klarer å komme seg ut av en brennende tunnel, viser en ny undersøkelse.

Høstglatt på veiene
Nå kan gater og veier være farlig glatte. Pass på underkjølt veibane, vannplaning og vått høstløv, påpeker forsikringsselskapet If.

Veirydding redder liv
Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe.

Eldre barn sikres dårlig i bil
Når barna kommer opp i skolealder, slurver foreldrene med sikkerheten i bil. Hele 70 prosent av syvåringene sitter feil sikret, viser undersøkelse. Her er de vanligste feilene.

Nordmenn havarerer i Frankrike og Italia
I sommer har det vært populært for nordmenn å dra på bilferie til Frankrike og Italia. Det leser forsikringsselskapet If av sin skadestatistikk.

1 av 2 rektorer bekymret for trafikken rundt skolene
Mer enn halvparten av svenske rektorer anser at trafikksikkerheten rundt skolene er for dårlig, viser en fersk undersøkelse. Nordmenn ønsker kjøreforbud ved barneskolene, påpeker forsikringsselskapet If.

10 nyttige notiser om bil, ferie og sommer
Fjern fotoboksvarsleren, kork flaska og vis at bilen din er tom når du forlater den, anbefaler If Skadeforsikring. Her er 10 nyttige sommernotiser for alle som skal utenlands med bilen.

Barn sitter feil vei i bilen
Bare 41 prosent av barn mellom ett og fire år sitter bakovervendt i bilen. Det viser en landsomfattende telling utført av Trygg Trafikk og If Skadeforsikring.

Menn skader seg styggest på veien
Menn skader seg verre i trafikken enn kvinner, viser en fersk analyse fra forsikringsselskapet If.

Fortsatt nedgang i russebilulykker
For andre år på rad var det i fjor en gledelig nedgang i antall russebil- og russebuss-ulykker. Tall fra If Skadeforsikring viser at fjoråret er et av de minst ulykkesbelastede de siste ti årene.

300 kollisjoner med utenlandske biler i måneden
Hvert år er det mellom 3.500 og 4.000 kollisjoner i Norge mellom norsk og utenlandsk kjøretøy. Språkproblemer gir ekstra høy stressfaktor i disse kollisjonene.  Få mest mulig informasjon, og bruk mobilkameraet ditt effektivt, råder If.

1 av 2 syklister i nesten-ulykker
Annenhver syklist har opplevd farlige situasjoner med billister, viser en ny undersøkelse fra forsikringsselskapet If. Syklister sliter spesielt med bestemmelsene om vikeplikt i kryss.

Krasjer i påskekøen
Stor trafikk, stress og mangel på konsentrasjon fører til køulykker i påsketrafikken, viser statistikk fra If Skadeforsikring.

Skibusser kan være dødsfeller
Midtganger på busser stuet full av ski og bagger, er rene dødsfeller. Nå reiser tusenvis av nordmenn på skiferie. Bussturen fra flyplassen til skidestinasjonene kan lett få katastrofale følger. Sørg for at midtgangen er fri for bagasje og at nødutgangene ikke er blokkert, oppfordrer Trygg Trafikk, If og Europeiske Reiseforsikring.

Kjører uten å vite fartsgrensen
Mange bilførere får ikke med seg fartsskiltene når de kjører, og vet dermed ikke hva fartsgrensen er, viser en ny undersøkelse. Men huskeregelen er enkel.

Sjekker Facebook bak rattet
Hver tiende nordmann under 35 år innrømmer å ha sjekket Facebook eller andre sosiale medier mens de kjørte bil.

Økning i trafikkulykker i Thailand
Stadig flere nordmenn feirer jul og nyttår i varmere strøk. Thailand er et favorittland for mange. Trygg Trafikk og Europeiske Reiseforsikring oppfordrer nordmenn som skal dit til å være svært forsiktige i trafikken.

Gode råd i snøkaoset
Bruk bilen bare hvis det er høyst nødvendig, måk taket på huset ditt når snømengden blir for stor - og beregn ekstra god tid når du skal ut og reise. Dette er tre viktige råd for dagene som kommer.

Bilistene sliter med vinterkjøringen
Desember, januar og februar er de verste ulykkesmånedene på norske veier. I de tre vintermånedene meldes det 50% flere bilulykker til forsikringsselskapene enn i juli måned. If Skadeforsikring spør om nordmenns synsproblemer er en del av skadeforklaringen.