Slik unngår du å gi bilen el-sjokk

Blogginnlegg   •   feb 03, 2015 12:37 CET

Se etter denne lille boksen når du kjøper startkabler (innringet). Den inneholder overspenningsvern som beskytter elektronikken i både bilen som gir starthjelp og den som får batteriassistanse, opplyser bilteknisk konsulent Moeen Shahzad Mughal i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Feil bruk av startkabler kan gi bilen din skader for mer enn 60 000 kroner.

Trøbbel med å få start på bilen i kulda? Dårlig spenning på batteriet? Startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men pass på å sparke i gang bilen riktig. Uriktig bruk av startkabler kan bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.

Kortslutter bilen

– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier bilteknisk konsulent Moeen Shahzad Mughal i forsikringsselskapet If.

Overspenningsvern er en beskyttelse det er verdt å koste på seg, mener Mughal, som har bakgrunn som bilmekaniker.

– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt, forklarer han.

Det er mange elektroniske komponenter og kretskort i en bil i dag. Kostnaden på en reparasjon etter el-sjokk varierer fra bil til bil, men kan koste fra 5000 kroner og oppover til 60 000 kroner eller mer.

Bilens forsikring dekker normalt ikke en skade som dette, siden den skyldes feilbruk av startkabler. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munnen og vite hva du gjør under panseret.

Les også: Dette koster bilen deg i året - prøv kalkulatoren for biløkonomi

Moderne startkabler

– Hvis du skal ha starthjelp på bilen din, eller gi bort starthjelp, anbefaler jeg det på det sterkeste at du kjøper startkabler med innebygget overspenningsvern – en såkalt gnistsikker startkabel – for å hindre skader. Dersom du ikke har denne kabelen, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp. Da er det bedre å kontakte veihjelp. Det er viktig å huske på at i mange tilfeller så koster dette også kunden en egenandel, så investering i en startkabel med overspenningsvern er absolutt ikke dumt, sier Mughal i If.

Prisen på en slik startkabel begynner på rundt 100 kroner og oppover, så det er en billig forsikring for å unngå skader. En tradisjonell kabel koster fra omkring 70 kroner, så det er ikke store forskjellen i pris.

Les også: Skal du eller noen du kjenner ta lappen? Her kan du teste deg på teoriprøven gratis

– Måten du kjenner igjen denne kabelen på, er at det sitter en liten boks på kabelen. Kabel med overspenningsvern kan du få kjøpt hos for eksempel Biltema, Bilxtra, Mekonomen, Torshov Bilrekvisita samt hos enkelte bilforhandlere.

De fleste biler som er laget fra rundt år 2000 trenger startkabler med overspenningsvern. Noen bilmerker trenger dette allerede på modeller sluppet på markedet fra midten av 90-tallet. Dette gjelder stort sett dyrere merker som Mercedes, BMW, Audi og Lexus.

Feilkobler batteri

– Jeg har selv som bilmekaniker vært borti to tilfeller hvor elektronikken er blitt ødelagt. Heldigvis skjer ikke dette så ofte, men det kan skje. Og da er det ekstra irriterende å betale titusenvis i verkstedregning når el-sjokket kunne vært unngått med en enkel investering til en hundrelapp, sier Moeen Shahzad Mughal i forsikringsselskapet If.

Les også: Kjøpe eller selge bruktbil? Her laster du ned kjøpekontrakt

Av og til kobler folk startkablene feil på polene til batteriene: Plusskabel skal på plusspol og minuskabel på minuspol. Hvis det koples feil, vil det føre til kortslutning og kan føre til skade på begge bilers styrebokser. Reparasjon eller utskifting av disse komponentene kan som regel bare utføres på merkeverksted. Grunnen er at disse styreboksene må programmeres med originalt diagnoseutstyr. I tillegg så må det på noen biler lastes ned nyeste programvare, og den kan bare lastes ned fra bilfabrikanten.

Nyttige tips om bilbatterier og vinter

• Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller.
  • Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
  • Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
  • Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.
  • Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
  • Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
  • Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.
  • Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.

Kilde: Forsikringsselskapet If