Derfor bør du ikke lade om natta

Nyhet   •   feb 20, 2013 10:35 CET

Bare lad når du er våken og til stede, er rådet til If Skadeforsikring. Det være seg mobiltelefoner, PC-er, nettbrett, barbermaskiner og elektriske tannbørster.

De siste årene har batteriladere vært medvirkende årsak til flere titalls boligbranner, ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Bare lad når du er våken og til stede, er rådet fra forsikringsselskapet If.

I perioden 2009-2012 var det 36 boligbranner her i landet der en batterilader var involvert, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Åtte av brannene skjedde nattestid.

– Det er 36 branner for mye og viser at det er et godt råd ikke å lade uten tilsyn. Ladere skal automatisk slutte å tilføre energi når batteriet er fulladet. Men så vet vi også at teknologi feiler iblant, sier Bjørn Nyrud, avdelingsleder for elektroniske produkter i DSB.

Ha optiske røykvarslere

– Bare lad når du er våken og til stede, det være seg mobiltelefoner, PC-er, nettbrett, barbermaskiner og tannbørster. Det er ett av de viktigste rådene vi gir nå som det kryr av ladere og dockingstasjoner i en vanlig bolig, sier fagsjef Ronny Tande ved If Sikkerhetssenter.

De fleste laptop-eiere vet at det er fristende å ha strømledningen stående i, slik at man slipper å tenke på hvor mye kapasitet batteriet har igjen.

– Vi tror ikke alle slutter å lade mobil og PC om natta selv om vi sier det. Så hvis du likevel gjør det, bør du hvert fall sørge for at utstyret ikke står på eller i direkte nærhet av noe som er brennbart, sier Bjørn Nyrud i DSB.

Lader du likevel om natten, er rådet fra både Tande og Nyrud å ha flere røykvarslere enn minstekravet, helst seriekoblet og av typen optisk. Optiske varslere oppdager ulmebranner fortest.

Mange gjør det

Hele 93 prosent av alle mellom 15 og 29 år lader telefonen sin mens de sover, viste en undersøkelse If Skadeforsikring gjorde i 2010. For befolkningen generelt er også tallet høyt. 70 prosent oppga at de lader nattestid.

Ronny Tande i If tror antallet brannfarlige hendelser med batteriladere er mye høyere enn de offisielle DSB-tallene antyder.

– På brannkursene våre hører vi ofte om folk som har oppdaget at det luktet av laderen eller at apparatet hadde fått en brunsvidd område. Årsaken er ofte at kontakten som man setter ladeledningen inn i er slitt, eller er blitt dårlig av andre grunner. Da kan det oppstå et elektrisk fenomen som kalles lysbue, som har en temperatur på minst 3000 grader, sier Tande.

Branneksperten understreker at datamaskiner trenger luft.

– Blir PC-en stående påslått i sofaen eller en myk seng, skal det ikke så mye til før kjølevifta får problemer. Det kan blant annet føre til at nedkjølingen av batteriene svikter, med overoppheting og i verste fall ulmebrann som resultat, sier han. (Newswire)

Les hele saken her.

Kontaktpersoner:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, tlf. 982 49 805
  • Ronny Tande, fagsjef ved If Sikkerherhetssenter, tlf. 934 80 568