If betaler for helikopterredning av oksekalver

Nyhet   •   aug 06, 2012 15:03 CEST

Faksimile fra Lofotposten

En bonde i Lofoten måtte ta helikopter til hjelp for å berge 6 oksekalver ned fra ei fjellhylle 650 meter over fjorden. If besluttet å dekke utgiftene til den luftige redningsaksjonen.

De 10 kalvene var på sommerbeite da de for mer enn ei uke siden ble skremt skikkelig av en eller annen ukjent hendelse. De løp til fjells i ordets rette forstand og ble tilslutt stående på ei fjellhylle mer enn 650 meter over fjorden i Liland utenfor Svolvær. Det er et mysterium hvordan dyrene har kommet seg opp den steinete og svært bratte skråningen. Det var ikke mulig å få så tunge dyr ned igjen samme veien. Fire av dyrene forsøkte på det og ble liggende døde i steinura.

De 6 gjenlevende dyrene ble stående i flere dager oppe på fjellhylla, mens bonden forsøkte å finne en løsning. Dyrene hadde noe tilgang på mat, men lite vann. Bonden var fast bestemt på at han skulle ha dyrene levende ned. Da ble helikopter eneste mulighet.

Salgssjef for landbruk i If, Tore Sætren, ble kjent med dramaet og det som skulle skje i Lofotfjellet. Det ble besluttet at If skulle dekke redningsomkostningene for bonden, og Sætren sier at enkelte slike redningsaksjoner har vært dekket av selskapet tidligere.

Lørdag 4. august var alt klart for aksjon. De seks dyrene ble bedøvet av profesjonelle folk før de ble lagt i nett og fløyet ned fra fjellet. Alle kom raskt til seg selv igjen nede på trygg og frodig grønn Lofotgrunn 650 høydemeter under tilfluktsstedet på fjellhylla.

Og bonden, Remi Jenssen, sier seg fornøyd. Han hadde svært god hjelp fra frivillige og fra Den Norske Frivillige Dyreredningstjensten i Harstad.

Tore Sætren i If gir ros til både eier av dyrene og til alle frivillige mannskaper som bidro til resultatet.