Med redningsvest er alle barna i Tjuvholmen barnehage trygge på land og til sjøs

Nyhet   •   jun 07, 2013 10:00 CEST

Vesle Viktor er glad for ny svømmevest. Her sammen med Hans Christian Tjønnås fra If  og Synve Reitan fra Tjuvholmen barnehage.

Tjuvholmen barnehage har vann på alle kanter. For å sikre barnas trygghet i og ved Oslofjorden, er barnehagen nå tildelt 60 redningsvester fra If Trygghetsfond.

- Det er fantastisk at vi nå får redningsvester til alle barna i barnehagen. Dette gir oss muligheter til å bruke nærmiljøet på en helt annen måte enn vi først trodde. Nå kan vi gir barna den maritime opplevelsen det er å kjøre båt ut til øyene i Oslofjorden, og utforske strender og livet i fjæra, sier Synve Reitan, daglig leder i Tjuvholmen barnehage i Oslo.

- Vi får svært mange og svært gode søknader til Trygghetsfondet, og det er sterk konkurranse om midlene hver måned. Søknaden fra Tjuvholmen Trygghetsfond pekte seg raskt ut. Sjø, barn og redningsvest henger så naturlig sammen, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i if Skadeforsikring, som selv sitter i juryen i if Trygghetsfond.

Sikker ferdsel på bryggekanten

- Det er viktig at barna som tilbringer dagene i barnehagen på bryggekanten i den spennende og nye bydelen på Tjuvholmen kan ferdes sikkert i sitt nærmiljø, der de jo har vann på alle kanter. Vi er veldig glad for å kunne medvirke til dette gjennom å gi alle barna redningsvester, sier Hans Christian Tjønnås i If /Sjølyst Forsikringssenter i Oslo.

- Oslo er en kystby, og det er viktig at barna lærer å ferdes sikkert på og ved sjøen fra de er små. Det vil medvirke til at de både får kunnskap om sjølivets gleder, men også farer. God læring gir god mestring på sjøen. Redningsvest er viktig å bruke for både små og store, og vi ser ikke bort fra at barna også kommer til å være gode «påvirkningsagenter» overfor sine foreldre når det gjelder vestbruk, sier Hans Christian Tjønnås i If.

Tjuvholmen Barnehage startet opp i januar 2013. 55 barn, mellom 10 måneder og 6 år, har plass i barnehagen.

Tildelingen av 60 redningsvester fra If Trygghetsfond har en verdi på 24.000 kr.

If har et Trygghetsfond, som hver måned deler ut kr 50.000 til skadeforebyggende eller skadereduserende tiltak i nærmiljøet. Støtten gis til foreninger, organisasjoner, klubber og lignende.

If Trygghetsfond er en del av If sitt skadeforebyggende program. Fra fondet ble etablert i 2005 og frem til og med 2012, har det kommet inn 2.532 søknader om midler. If har delt ut nær 5 millioner kroner og støttet 437 lokale tiltak.

If Trygghetsfond har delt ut hjertestartere, brannsikringsutstyr til klubbhus, førstehjelpsutstyr til idrettslag, refleksvester, redningsvester og alpinhjelmer. Også redningsbåter har fått sonarutstyr, og vinterskiløyper har blitt merket.