Varsler dyrere forsikring

Nyhet   •   okt 04, 2012 15:55 CEST

Faksimile fra DN

If varsler dyrere forsikring for bedrifter etter fjorårets rekordutbetalinger. Klimaendringer og ekstremvær må ta mye av skylden, sier Ifs konserndirektør Morten Thorsrud, i eit intervju med Dagens Næringsliv.

Avisen skriver videre: Ifjor førte naturkatastrofer og menneskeskapte ulykker til økonomiske tap på 370 milliarder dollar – 2100 milliarder kroner – på verdensbasis. Aldri før er det blitt utbetalt større summer, viser en rapport fra forsikringsselskapet Swiss Re.

Forsikringsselskapene dekket knapt en tredjedel av dette. Kun i 2005, da orkanene Kathrina og Isaac herjet med sørstatene i USA, var utbetalingene høyere. Nå belager selskapene seg på at mer kan være i vente.

– Det rullerende gjennomsnittet siste ti år viser økning år for år. Det blir større tap og større utbetalinger, sier konserndirektør Morten Thorsrud i If Skadeforsikring.

– Skyldes det menneskeskapte klimaendringer?

– Det er vanskelig ikke å trekke den konklusjonen, sier Thorsrud.

DN skrev igår at det settes stadig flere ekstreme klimarekorder. 2012 har vært preget av enorm tørke i USA, flom i Kina og unaturlig høye temperaturer i Arktis. Millioner er fordrevet fra hjemmene sine, mens tusenvis har mistet livet. Også i Norden ble 2011 ble et rekordår for forsikringsutbetalinger etter naturskader, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Totalt ble det utbetalt 2,3 milliarder kroner.

If, et skandinavisk skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder, sier at naturskader vil bli stadig viktigere å forstå og forsøke å forhindre fremover.

– Premien må stå i forhold til risikoen. Hvis risikoen øker, vil også premien øke. Det er ganske klart, sier Thorsrud.

LES MER AV SAKEN I DN I VEDLAGTE PDF-DOKUMENT