Zika og graviditet og reiseforsikring

Nyhet   •   jan 28, 2016 15:00 CET

Zika-utbrudd i  Mellom- og Sør-Amerika

Europeiske ber gravide som har bestilt billetter til Sør-Amerika om å ta kontakt med selskapet.

Reiseforsikringsselskapet Europeiske følger situasjonen knyttet til Zika-viruset nøye, både anbefalinger fra Folkehelseinstituttet og eventuell reiseråd fra Utenriksdepartementet. Europeiskes eget kontor i Brasil er har også kommet med vurderinger og analyser.

- Vi ber alle som er gravide og som skal reise til aktuelle områder i Sør- og Mellom-Amerika om å ta kontakt med oss. Vi har medisinsk personell som sitter klar til å gjøre vurderinger og komme med anbefalinger, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring. Se intervju med NRK Dagsrevyen 27. januar.

-Hittil har vi fått 10 henvendelser, og disse har vært både rådgivningssaker og reelle avbestillinger for gravide. Vi har også hatt en evakueringssak fra Den Dominikanske Republikk. Vi forventer flere henvendelser i og med at land i den aktuelle regionen er ettertraktede feriemål, sier Vennesland.

Dersom en gravid har bestilt reise til aktuelle områder etter Folkehelseinstituttet kom med sine anbefalinger, må de reisende selv bære risikoen for om situasjonen ikke bedrer seg, og de senere ønsker å avbestille reisen.

I følge Folkehelseinstituttet ble Zika-viruset først oppdaget i 1947, og siden 60-tallet har det vært påvist smitte i flere afrikanske og asiatiske land. Viruset spres til mennesker gjennom stikk fra mygg, den samme myggen som sprer for eksempel denguefeber og gulfeber.

Det har vært et større utbrudd i Fransk Polynesia i 2013-2014, og fra 2015 er det pågående utbrudd i flere land i Sør- og Mellom-Amerika.

Myggen som sprer Zika-viruset er aktiv på dagtid, og det generelle rådet til reisende som skal til det aktuelle området å beskytte seg mot myggstikk, blant annet ved å gjøre bruk av myggmidler, bruke klær som dekker kroppen og holde vinduer og dører lukket.