1 av 3 frykter kriminalitet

Pressemelding   •   jun 24, 2013 07:47 CEST

Mer enn hver fjerde nordmann mener også det er akseptabelt med flere overvåkningskameraer for å skape trygghet for den enkelte, går det frem av en ny spørreundersøkelse fra forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Til tross for at vi bor i et av verdens tryggeste land: Hver tredje nordmann er redd for å bli utsatt for kriminalitet, viser en ny undersøkelse.

1 av 4 mener det akseptabelt at politiet bærer våpen i gatene, går det frem av en fersk undersøkelse YouGov har gjennomført for If Skadeforsikring.

Selv om Norge og resten av Norden heldigvis fortsatt er blant verdens tryggeste hjørner, blir de kriminelle mer utspekulerte og brutale. Noen stikkord er organiserte bander, grenseoverskridende kriminalitet og lavere terskel for voldsbruk.

– Vi i If snakker med ofre for kriminalitet hver dag, og merker oss at den blir tøffere og tøffere, sier Morten Thorsrud, konserndirektør for privatmarkedet i If Skadeforsikring.

Ja til detaljerte forbud og påbud

Mer enn hver fjerde nordmann mener også det er akseptabelt med flere overvåkningskameraer for å skape trygghet for den enkelte, går det frem av If-undersøkelsen.

Hver femte nordmann mener at detaljerte forbud og påbud er veien å gå for å skape trygghet for den enkelte.

Fall på trygghetsliste

– Som forsikringsselskap vi er opptatt at politiet skal ha gode virkemidler i sin bekjempelse av kriminalitet, og vi har tillit til at politiet, andre myndigheter og politikerne i samarbeid finner frem til gode løsninger som er til det beste for oss alle, sier konserndirektøren.

De nordiske landene er blant de tryggeste i verden, men i fjor ramlet Norge ned fra 9.-plass på den anerkjente rankingen Global Peace Index til en 19.-plass. At Norge mistet plassen blant topp ti, skyldes trolig terrorangrepet 22. juli 2011 som resulterte i 77 døde og 300 skadde.

Tall hentet fra If Skadeforsikrings spørreundersøkelse om nordmenn og trygghet:

Nordmenn om akseptable virkemidler for å oppnå trygghet (Hva er etter din mening akseptable virkemidler for å skape trygghet for den enkelte/for deg?)

• Hver tredje nordmann (31 %) er redd for å bli utsatt for kriminalitet.
  • Mer enn hver fjerde nordmann mener det er akseptabelt med allmenn bevæpning av politiet for å skape trygghet for den enkelte (29 %).
  • 5 % svarer mer liberale våpenregler for private.
  • Mer enn hver fjerde nordmann mener også det er akseptabelt med flere overvåkningskameraer for å skape trygghet for den enkelte (28 %)
  • Hver femte nordmann mener at detaljerte forbud og påbud er veien å gå for å skape trygghet for den enkelte (20%)
  • 17  % svarer at Datalagringsdirektivet er akseptabelt, det at myndighetene skal kunne få lagre mer data om den enkelte.
  • Noe over hver tredje mener ingen av disse virkemidlene er akseptable.

Hver åttende nordmann mener tanken på terror skaper utrygghet i hverdagen.

·  13 % sier at terror gjør dem mest utrygge i hverdagen, når det gjelder seg selv og sine nærmeste.

Om undersøkelsen

Målingen ble gjort 9.-16. april 2013. 1 008 intervjuer er gjennomført for If Skadeforsikring per web/Online Omnibus (CAWI) av YouGov (husk kildehenvisning). Resultatene gir et representativt bilde av Norges internettbefolkning (18 år-74 år).

Kontaktpersoner i If:

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.