17. mai – årets bunadsdag: I 17. mai tog med nasjonalformuen

Pressemelding   •   mai 15, 2014 09:00 CEST

Ifs informasjonsdirektør og telemarking Jon Berge, i sin bunad fra Øst-Telemark - midt på Karl Johans gate i Oslo

Norske bunader er forsikret for 1,6 milliarder kroner.  Telemark er fylket der bunadene har høyest forsikringssum med 51.000 kr.  Aust Agder bunaden følger med 46.000 kr og Hedmarks bunaden med 45.000 kr.

Bunader er et symbol på tradisjoner, og at man har tilhørighet til et sted i Norge.  17. mai er dagen i året da dette betyr ekstra mye. Da er flest bunader i bruk utendørs, som det festantrekket det er.

- 17. mai er den dagen i året vi virkelig ønsker å vise frem at vi kommer fra et sted i Norge. Klima og temperatur i Norge gjør at bunaden også er et veldig praktisk festantrekk på denne tiden; god og varm som den er, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Det er over 500 ulike bunadstyper i Norge, og alle har sitt spesielle særpreg. Den mest kjente bunaden, som ofte blir kalt «Beltestakken», tilhører Midt-Telemark, og har sin opprinnelse derfra.

En beregning utført av If viser at norske bunader er forsikret for 1,6 milliarder kroner.  Det er Telemarksbunadene som har høyeste forsikringssum i If med 51.000 kr. Gjennomsnittlig forsikringssum er vel 41.000 kr, og Telemarksbunaden ligger altså 10.000 kr over landsgjennomsnittet.

- Vi ser at stadig flere velger å forsikre bunadene sine, inkl bunadssølvet. Bunaden er et festantrekk som brukes hele året, og som betyr noe helt spesielt for eiere. Det er nok grunnen til at vi ser at stadig flere velger å forsikre bunaden, sier Vennesland.

Bunadsforsikringen er en omfattende forsikring, som dekker uhell og skader på bunad og bunadsutstyr.

- Hvert eneste år får vi innmeldt skader på bunadene etter 17. mai. Ødelagte forklær på grunn av
rødvinsflekker og is, og sigaretthull i stakken. En del bunader forsvinner også på reise, sier Emma Elisabeth Vennesland i If.