170 alvorlige skader fra 33 land

Pressemelding   •   jul 05, 2017 12:05 CEST

Nordmenn ferierer i hele verden. Sol, varme og palmer er Syden for mange

Høydesyke, solstikk, hjerteinfarkter og tåbrudd. Europeiske Reiseforsikring har allerede fått innmeldt et stort spenn av alarmsaker fra nordmenn på ferie i utlandet.

- Det går i ett her hos oss. Mange alvorlige skader skjer naturlig nok om sommeren når en stor andel av Norges befolkning er utenfor landets grenser, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Fall, infeksjoner og magesyke

170 alvorlige skader fra 33 land er fasiten etter de to siste ukene i juni. Flest fallskader, infeksjonssykdommer og gastroenteritt. I tillegg kommer tusenvis, andre mindre alvorlige skader. Nordmenn er kommet frem til sine feriedestinasjoner, fastslår Europeiske.

Selskapet får innmeldt i underkant av 80.000 skadesaker i året, omtrent halvparten er sykesaker. Omtrent 10 %, det vil si ca 4.000 saker, r så alvorlig at de blir behandlet av Europeiskes alarmsentral i København. Dette er gjerne saker med sykehusinnleggelse, intensivbehandling eller ekstraordinær hjemtransport, det vil si fremskyndet, utsatt eller assistert hjemreise.

Sommeren 2016 økte innmeldte alarmsaker med 20 prosent i forhold til samme tid i 2015.

Uke 25: Fra Australia og Peru, men flest fra Spania

- I St. Hans uken var det ganske rolig på alarmsentralen vår. 69 alarmsaker forteller at ikke mange hadde startet ferien. Men allerede den uken registrerte vi at nordmenn på ferie bruker hele verden. Thailand, Australia, Peru, Kap Verde, selv om naturlig nok de fleste alvorlige sakene ble meldt inn fra Spania, Hellas og USA. Heller ikke uventet er det infeksjonssykdommer, som lungebetennelse og ørebetennelse, som er gjengangere, i tillegg til gastroenteritt. Det er også innmeldt flere fallskader, og det har gått særlig ut over hofter, håndledd, knær og hode, forteller Vennesland.

Uke 26: Fra Ecuador og Kina, men flest fra Spania

I siste uken av juni registrerte Europeiske en økning i alarmsaker, det vil si alvorlige syke- og ulykkesskader. 99 saker fra 33 forskjellige land; Ecuador, Kina, Canada og Japan, men også denne uken flest fra Spania, Hellas og USA, og overvekt av infeksjonssykdommer og ulykkesskader, der utfallet er alt fra brukket tå til lårhalsbrudd, sier Vennesland.

Gode råd mot mage- og tarminfeksjoner:

* Husk at maten du spiser skal være kokt, stekt eller skrelt

* Unngå å spise mat fra buffet hvis du ikke er helt sikker på at maten er riktig oppbevart. Maten kan gjerne være varmet opp flere ganger, eller oppbevart i feil temperatur

*Drikk vann fra flaske, eller vær sikker på at vannet fra krana kan drikkes

* Husk god håndvask før alle måltider, og ikke glem barna