6 av 10 reiser kun med håndbagasje på fly

Pressemelding   •   feb 21, 2017 10:58 CET

Stadig flere reiser kun med håndbagasje, sier Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring (foto: Europeiske)

Over halvparten av nordmenn reiser kun håndbagasje på ferie, og andelen er økende. Flest gjør det for å spare tid, mens yngre mennesker gjør det for å spare penger.

- Nordmenn blir stadig flinkere til å prioritere bort unødvendige ting og pakke bare det som virkelig trengs å ha med seg på reiser i inn- og utland, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Mer enn halvparten av nordmenn har bevisst reist kun med håndbagasje for å spare tid eller penger ved å slippe å sjekke inn bagasje (58%). Men i og med at stadig flere flyselskap tar betalt for innsjekket bagasje, reiser også en del mennesker, spesielt yngre mennesker under 30 år, kun med håndbagasje for å spare penger (26%), viser Europeiske Reiseforsikrings Reiseundersøkelse.

Unngår forsinkelser

-Det handler nok om både å spare tid og penger, men også unngå forsinkelser med bagasje. Stadig større flyplasser og flere på reise gjør at tidsbruken til innsjekking av bagasje tar lengre tid. Derfor er håndbagasje enkelt og greit for stadig flere nordmenn på reise, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Koffertene man kan ta med inn i fly er forholdsvis store, påpeker Vennesland, så hvis man klarer å organisere toalettartiklene får man med seg en del klær i håndbagasjen.

Behovsprøvet pakking

– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet, sier Vennesland.

Vennesland mener det har en disiplinerende effekt å reise bare med håndbagasje. - Man må virkelig tenke gjennom hva man trenger på reisen, for de fleste flyselskapene har en maksvekt på håndbagasjen, sier hun.

Det er også tidsbesparede å reise med håndbagasje, ved at man for eksempel kan gå direkte til leiebil uten å måtte vente på bagasjen. Dessuten mindre bagasje å holde styr på ved avreise og ankomst. Men ulempen er at når mange flere reiser kun har med seg håndbagasje, er det blitt et race om å komme om bord i flyet for å sikre seg plass til håndbagasjen, sier Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.

Husk å veie kofferten

Vekt og størrelse på bagasjen varierer, sjekk med ditt flyselskap om gjeldende regler.

Ting som alltid må være i håndbagasjen:

Medisiner (til hele oppholdet)

Bilnøkler og husnøkler

Verdisaker