Aner ikke at røykvarslerne streiker

Pressemelding   •   jul 08, 2013 07:39 CEST

Falsk trygghet: Mange aner ikke at røykvarslerbatteriene på hytta er flate. Sjekk alltid batteriene når du ankommer fritidsboligen, er rådet fra forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Sjekk røykvarslerne på hytta i sommer. Batteriene kan være flate uten at du får den minste påminnelse, påpeker If Skadeforsikring.

Kontrollér alltid at røykvarslerne virker når du ankommer hytta, er rådet fra forsikringsselskapet If. Etter en måned med piping kan nemlig varsellyden være borte – og batteriet er dødt uten at du får påminnelse om bytte når er på besøk.

Sommerferien er en god anledning til å gå ekstra nøye over røykvarslere og slukkeutstyr på hytta. Kjøp inn og ta med nye batterier til røykvarslerne først som sist, påpeker fagsjef Trond Willard ved If Sikkerhetssenter.

– Vi anbefaler alle å ha optiske og seriekoblede røykvarslere både hjemme og i fritidsboligen. Ha varsler i taket på hvert soverom, i gangen utenfor og i stue- og kjøkkenområdet. Følg akkurat de samme prinsippene for å sette opp røykvarslere på hytta som i boligen din, sier han.

Oppdager ulmebranner

Du bør vurdere om røykvarslerne dine er modne for utskifting. Mange hytter i Norge er i dag utstyr med ioniske røykvarslere.

– Vi råder alle til å bytte til optiske røykvarslere, fordi de oppdager alle branner tidlig, spesielt ulmebranner, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring.

Anbefalingen kommer etter testing av røykvarslere på Ifs Sikkerhetssenter.

– Tester vi har gjort på sikkerhetssenteret vårt viser at de ioniske røykvarslerne oppdager ulmebranner altfor sent. De piper først når luften er full av giftig røyk, sier Clementz.

Bruker du propan på hytta, bør du dessuten ha en gassvarsler 10 centimeter over gulvet. Propan er halvannen gang tyngre enn luft, og legger seg langs gulvet.

Sjekk pulverapparatet

Kontroller slokkeapparatet i fritidsboligen din i sommer, påpeker Trond Willard ved If Sikkerhetssenter.

– Velg pulverapparat. Det slukker alle typer branner. Sjekk trykket på apparatet. Manometeret skal stå på grønt. Ved å vende slokkeapparatet opp ned og lytte, kan du sjekke om pulveret sildrer fritt og ikke har satt seg, sier Willard.

Defekte apparater må tas til service eller byttes ut med nytt. Kjøp pulverapparater med høy slokkeeffekt. If Sikkerhetssenter anbefaler 6 kilo ABC-apparat med pulverklasse minst 43A.

– Vi anbefaler også slokkespray i klasse ABF eller brannteppe tilgjengelig i fritidsboliger. Det er viktig at slokkesprayen tåler frost, sier Willard.

Kontaktpersoner:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Trond Willard, fagsjef ved If Sikkerhetssenter, telefon 41 46 97 35

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.