Angrer feriesex og fri pengeflyt

Pressemelding   •   jul 03, 2013 08:36 CEST

Sex kommer også høyt på ferieangrelista. Av de som angrer etter en fest i utlandet, sier en av fem at de angrer på ubeskyttet sex. En av ti oppgir å ha vært utro. (Foto: Colourbox)

Uvettig pengebruk og sex topper listen over hva nordmenn angrer på etter utlandsferien, viser undersøkelse. Fylla har skylda.

15 prosent av nordmenn som drikker alkohol i utlandet har gjort noe de angrer på etterpå, viser en Reiselivsundersøkelsen 2013 som TNS Gallup har gjort for Europeiske Reiseforsikring.

Blant nordmenn under 45 år er andelen oppe i 28 prosent. Single og nyetablerte par skiller seg ut.

– Vi senker skuldrene i ferien, og noen senker dem kanskje litt for mye. At man i tillegg er langt hjemmefra, i et helt annet miljø enn man er vant til, kan påvirke vurderingsevnen, sier direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring.

Pengeflyt i fuktig lag

Overgangen til lave alkoholpriser er ikke alltid lett å håndtere for nordmenn på tur. Høy pengebruk i alkoholpåvirket tilstand, er hva flest angrer på, særlig menn.

– Det beste og egentlig eneste rådet er å drikke mindre, sier sjefredaktør Tom Staavi i Dine Penger.

Han tror nordmenn som går på en smell i utlandet trolig også har gjort det før og derfor har mulighet til å ta noen forholdsregler hvis de tenker etter.

– Det er fortsatt sånn at man kan bruke kontanter de fleste steder i verden. Så hvis du vet at du har en hang til stort pengeforbruk når promillen blir høy, kan bankkortet ligge igjen på hotellrommet etter en tur i minibanken, sier han.

23 prosent av de som angrer på noe, sier de er blitt lurt til å betale for mye, i baren, for taxi og lignende.

– Jeg har ingen forståelse for folk som legger igjen kortet i baren. Selv ville jeg aldri gitt fra meg kortet i mer enn ti sekunder. Skimming og kopiering av kort forekommer altfor hyppig til det, også her hjemme, sier Staavi.

Europeiske Reiseforsikring anbefaler folk å lese seg litt opp på stedene de drar til.

– I noen land er det større sjanse for å bli lurt enn andre, med eller uten alkohol i kroppen. De fleste guidebøker og guidenettsteder har gode tips, som å avtale taxipris på forhånd i stedet for å forholde seg til løpske taksametre, sier Harald Hollerud.

Uten kondom

Sex kommer også høyt på angrelista. Av de som angrer etter en fest i utlandet, sier en av fem at de angrer på ubeskyttet sex. En av ti oppgir å ha vært utro.

Dårlig samvittighet er én sak, engstelse for smitte en annen.

– Seksuelt overførbare sykdommer kan ikke stoppes hvis skaden først har skjedd. For klamydia og gonoré må det gå minst en uke før du kan gå til lege og finne ut om du er smittet, for hiv må du vente i tre måneder, sier Siv Gamnes, daglig leder for Sex og samfunn, landets største senter for seksuell og reproduktiv helse for unge voksne.

For etter søt kløe, kan det komme sur svie. Klamydia antas å være den vanligste seksuelt overførbare sykdommen ved utenlandsreise, men Folkehelseinstituttet fører ikke oversikt over hvor mange av de 22 000 årlige registrerte tilfellene som har pådratt seg smitten i utlandet.

Gonoré-, hiv- og syfilissmitte i utlandet kartlegges nøyere. De ferskeste tallene fra Folkehelseinstituttet viser 120 tilfeller av gonorésmitte i 2011, etterfulgt av hiv-infeksjon (41 tilfeller) og syfilis (13 tilfeller).

For noen kan angeren omfatte utsiktene til uønsket gravitet.

– For jenter kan det være lurt å ta med nødprevensjon selv om det kanskje ikke er det første man tenker på når man pakker. Langt fra alle land har reseptfri nødprevensjon på apoteket slik vi har i Norge. Særlig mange katolske land har strengere regler for dette, sier Gamnes.

Dette angrer vi på:

• Brukt mye penger: 41 prosent
  • Blitt lurt til å betale for mye, i bar, drosje e.l.: 23 prosent
  • Hatt ubeskyttet sex: 22 prosent
  • Kjørt med promille: 10
  • Vært utro: 8 prosent
  • Tatt med nytt bekjentskap på rommet / Bråk på rommet: 7 prosent
  • Havnet i bråk: 6 prosent
  • Hærverk: 1 prosent
  • Annet: 41 prosent
  • Vet ikke: 11 prosent

(Spørsmålet er stilt til de 15 prosentene som svarer at de angrer på ting de har gjort i alkoholpåvirket tilstand i utlandet)

Kontaktpersoner i Europeiske Reiseforsikring:

• Harald Hollerud, direktør, tlf. 928 16 230
  • Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør, tlf. 928 93 719

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for Europeiske Reiseforsikring.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.