Båtbrann starter i det elektriske (SE VIDEO)

Pressemelding   •   mai 19, 2014 06:50 CEST

I går var det to båtbranner, en i Oslofjorden og en i Drammensfjorden. I fjor steg antallet båtbranner til 279. Billige og dårlige hovedstrømbrytere kan være årsak til båtbranner, i følge forsikringsselskapet If. Her kan du se hvor dramatisk en båtbrann utvikler seg.

– Mange båtbranner starter på grunn av lekkasjer av drivstoff og gass. Men stadig flere skyldes kortslutning, feildimensjonerte kabler og dårlig vedlikehold av det elektriske anlegget, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

I 2011 var det 263 branner i fritidsbåter i Norge. I 2012 var tallet 265, mens det steg til 279 i fjor, viser statistikk fra Finans Norge.

Hos Newswire kan du fritt laste ned video og bilder av den dramatiske brannen

Her kan du se video av båtbrannen på Ifs YouTube-kanal.

Hovedstrømbryteren er ofte synderen.

– Båteiere installerer stadig flere strømkrevende apparater om bord, og da er det viktig at hovedstrømbryteren er av god kvalitet. Billige hovedstrømbrytere bør man unngå, sier Kjell Røhr, daglig leder i Høiden Bil- og båtelektro i Moss.

Dersom bryteren ikke er laget for å takle det den skal utsettes for, kan den smelte og ta fyr.

– Det hender at kunder kommer til oss og vil ha den billigste hovedstrømbryteren, men da forklarer vi at det er en farlig måte å spare noen få kroner på, sier Røhr.

Tynne ledninger

Mange liker å være hobbyelektriker i egen båt. Men hvis du ikke vet hva du driver med, kan det gå galt.

– Ledninger som er for tynne i forhold til strømforbruket, utgjør en stor brannfare. Kabler som ligger i store klaser i batterirommet vil ligge og gnisse til de blir avisolert. Det kan ende med kortslutning og brann, forteller Jon Berge hos If.

Disse feilene ser han ofte på eldre båter der eierne har gjort det elektriske arbeidet selv.

– Er du i minste tvil om båten din er i god nok stand, bør du la fagfolk se over det elektriske anlegget før båtsesongen starter, råder Berge

Raskt overtent

Båtbranner utvikler seg svært raskt. I løpet av få minutter kan båten være overtent. Derfor er det viktig å ha riktig utstyr om bord og å vite hva man skal gjøre når katastrofen inntreffer.

– Hvis det er tid, kan man prøve å slukke brannen. Men når man ser hvilke enorme krefter som er i sving, er det i realiteten bare to ting å gjøre, å varsle nødetatene og hoppe i sjøen. Det er ekstremt viktig at alle om bord bruker flyteplagg hele tiden, sier Jon Berge.

Slik unngår du båtbrann:

• Elektriske anlegg og gassutstyr bør installeres, repareres og kontrolleres av fagfolk
  • Monter røykvarslere
  • Pulverapparat må oppbevares lett tilgjengelig i båten
  • Søl ikke med bensin eller diesel
  • Ildsfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring
  • Vær oppmerksom på lekkasjer
  • Stopp motoren når du skal fylle bensin eller olje
  • Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet

Slik håndterer du en båtbrann:

• Prøv å slukke dersom du har tid
  • Varsle nødetatene på telefon 113 eller kanal 16 på VHF-radio